Låt kreativiteten flöda i sommarlovsuppgiften

En skrivuppgift om sommarlovet, före och efter, passar bra för att träna på tempus och binda ihop två årskurser. Spansklärare Peter Panescu uppmanar sina elever att inte bara hålla sig till verkligheten, utan att också använda sin fantasi.

Med två enkla frågor: vad ska du göra på sommarlovet och vad har du gjort på sommarlovet så binder Peter Panescu ihop läromålen i spanska mellan årskurs åtta och nio. Futurum har åttorna gjort under läsåret, så det passar bra att repetera, menar han.

– Sen säger jag alltid till dem att använda sin fantasi och vara kreativa. Inte alla har ett väldigt fint sommarlov, men jag vill ändå att alla är med. Mina elever är vana vid att lägga till saker som kanske inte händer. Syftet är att använda språket och visa vad man lärt sig i klassrummet.

Och det gäller alla uppgifter.

– När vi till exempel pratar om familjen får man gärna lägga till. Har man inga syskon kan man säga att man har två.

Vissa överdriver väldigt mycket, berättar han. Men de flesta vill skriva om verkligheten och försöker få med så mycket detaljer som möjligt.

– De hittar till och med på begrepp för att kunna säga det de vill säga.

Efter sommarlovet får eleverna sedan frågan vad de gjort under lovet. Då får de använda dåtid, som de började lära sig i slutet av åttan och som de fortsätter med i början av nian.

– Då får eleverna ett samband mellan åttan och nian. De kan känna sig lugna med att det fortsätter i samma spår. Det skapar en trygghet för eleverna, säger Peter.

Det senaste året har varit speciellt på grund av pandemin. Eftersom mycket inte har gått att göra så fick eleverna efter sommaren 2020 transkribera det de skrivit innan sommarlovet och göra om det till dåtid.

– Det blev väldigt speciellt. I ett annat projekt med niorna skulle de låtsas boka flygbiljetter, men det gick inte att kalkylera något, för det gick inga flyg!

Vill man variera uppgiften och få till en utelektion istället så kan man göra övningen till en konversationsuppgift.

– Om det är fint väder så kan vi gå ut och promenera. Då kan de få jobba två och två och få samtalskort med stödord, så att man kan styra uppgiften och vad de ska prata om. Alla gillar promenera och vara ute, och så blir det ju mer coronasäkert också.

Peter är medveten om att det finns lärare som helst inte gör något kopplat till sommarlovet, just för att man är rädd att inte alla elever vill berätta om det de gör. Men han menar att det är ett bra tillfälle att låta eleverna få vara kreativa.

– Låt dem fantisera istället. Det behöver de också träna på och inte bara producera, vilket det kan bli mycket av i skolan idag. Pusha på dem lite grann. Tipsa om att kolla omkring sig för att få inspiration, att använda det de hör och ser även utanför skolan.

Vill man kan man göra övningen även med sjuor, och kanske även sexor.

– Även om de kanske inte pratar så mycket än, så kan det funka, åtminstone med futurum. I spanska är det ju ganska lätt, då du säger voy a plus grundformen av verbet.

 

Peter Panescus lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson/32299

 

 

 

Tillbaka

Låt kreativiteten flöda i sommarlovsuppgiften