Låt eleverna göra sitt eget sommarprat

Sorg, glädje, drömmar och rolig kuriosa. Allting kan rymmas i ett sommarprat, och det har det också gjort i de presentationer som Jesper Isakssons elever gjort. Med så vitt skilda ämnen som fem minuters godisprat och berättelser om en fars bortgång i cancer så följer också ett läraransvar att guida.

– Det är viktigt att eleverna förstår att andra kommer att lyssna på det här, säger Jesper Isaksson. 

Att göra ett eget sommarprat kan bli så mycket mer än att skriva manus, läsa upp, spela in och presentera. Det kan bli en lektion i livskunskap, förklarar Jesper Isaksson som numera har gjort denna övning med olika högstadieklasser i omkring tolv år. 

Han brukar ge eleverna rätt fria tyglar, men med kravet att det ska vara personligt, med en tydlig jag-känsla. Omkring fem minuter ska eleverna prata om något som ligger dem nära till hands. Ett intresse, en speciell händelse som varit viktig eller drömmar som de har. Efteråt ska de spela upp programmet för klassen.

– Många kan tycka att det är svårt att komma igång. ”Vad ska jag prata om? Jag är väl inte intressant?” Numera brukar jag tipsa dem att gå tillbaka och titta i sociala medier för att komma ihåg, kanske någon resa de gjort, kanske ett ögonblick som betytt något. Det är viktigt att betona att även det lilla kan vara intressant. Jag hade en elev som pratade i fem minuter om godis till exempel och det blev väldigt roligt!

Andra elever väljer tyngre ämnen. En elev som Jesper fått lov att använda som exempel berättade om när hennes pappa gick bort i cancer. 

– Hon började väldigt rakt på sak och sedan spelade hon Magnus Ugglas låt Jag och min far. Jag satt och grät, eleverna grät… Men det blir en väldigt fin atmosfär i ett klassrum när man vågar prata om livet sådär, säger Jesper. 

Och faktiskt har nästan alla i efterhand tyckt att det varit en bra uppgift. 

– Den stora vinsten med det här är att alla får lyssna på varandra och kommer varandra närmare. Ofta har man ju en ganska ytlig relation till många av sina klasskompisar. Men här får man veta saker som man inte hade en aning om, säger han. 

Resultatet blir faktiskt en annan atmosfär i klassrummet, intygar han. Eleverna lär känna varandra lite mer, och just därför kan det finnas en poäng i att göra detta redan i 7:an, då det stärker relationerna i klassen. 

– Men jag har gjort det slutet av nian också, och det kan bli ett fint sätt att avsluta och få fina minnen av varandra.

Övningen fungerar i de allra flesta klasser, så länge det är en glad grupp med en tillåtande atmosfär. Man får givetvis avgöra själv vad som funkar i varje specifik klass, konstaterar Jesper. 

Han brukar låta eleverna lyssna på några olika inledningar till sommarprat först för att få inspiration. Till exempel har han använt Anja Perssons prat från 2012 och det som Özz Nûjen gjort. 

– Det märks att Özz Nûjen jobbar med att prata. Det låter inte som att han läser när han läser. Medan Anja Persson är mer bunden till manus, lite som en skidåkare. Det är ju det hon jobbar med. Även eleverna kan höra skillnaden. 

Men det är just detta som gör programmet Sommar så populärt, tror Jesper. 

– Det är en så stor mångfald av personer av alla sorter och typer och det hjälper eleverna att se att ”då är även lilla jag intressant". Ingen tävling i "hur man låter”, men en övning inför att tala inför publik. 

Inför övningen brukar han tala en del om retorik och hur man vid uppläsningen kan jobba på att få det att låta mer naturligt.

– Jag brukar tipsa om att tänka på betoningen och att spela in flera gånger och lyssna på sig själv. Då märker man var man kan lägga in en paus, ändra eller lägga till något, säger Jesper. 

När det gäller val av ämne så gäller det att hitta en lagom nivå. Kanske våga gå utanför sin ”comfort zone” lite grann, men samtidigt förstå att andra kommer att lyssna på det här.

– Man måste fråga sig om det är ok för mig att andra lyssnar på detta. 

För ett tag sedan hittade Jesper ett manus som han själv skrivit om en viktig och speciell händelse i sitt eget liv. Hans elever tyckte att han skulle spela in det, vilket han också gjorde. Nu använder han det som ett av exemplen för att ge eleverna inspiration. 

– Jag tror det kan ge väldigt mycket om man vågar använda sig själv som exempel. Eleverna tar efter en del, men jag brukar också använda kanske tio andra sommarprat för att få en större bredd. 

Att få öva på muntlig presentation är viktigt, tycker Jesper, en demokratifråga.

– Det här ger alla en chans att säga vad de tycker och tänker. Jag har märkt det speciellt bland de tysta eleverna. När de får fem minuter där alla lyssnar på dem, det kan bli en ”wow-upplevelse”. Man får en helt annan bild av dem. 

Jesper Isakssons lektion hittar du här: 

https://www.lektion.se/lessons/lesson/24812

Lärarexemlet som han spelat in hittar du här: 
https://www.facebook.com/watch/?v=2907021996178494

 

 

Tillbaka

Låt eleverna göra sitt eget sommarprat