Laboration: känn växthuseffekten!

Växthuseffekten är ett ämne som är ständigt aktuellt och inte undgått någon. Julia Irme har lagt upp en enkel labb om hur eleverna kan få känna vad växthuseffekten innebär. Det som behövs är strumpor, plastpåsar och gummisnoddar!

– Alla har hört någonting om växthuseffekten, det är ett aktuellt ämne: vår påverkan på miljön. Men många tänker direkt på det som något negativt. Men vi måste ju också ha växhuseffekten, annars skulle det bli för kallt, säger Julia Irme, grundskollärare på Vallaskolan i Sollefteå.

Hennes lektion går helt enkelt ut på att trä en strumpa på den ena handen och en plastpåse på den andra, och så ta på ett gummiband för att sluta tätt. Vad blir skillnaden?

– Det är en enkel labb som inte kräver så mycket utrustning, men det blir samtidigt ett avbrott från de vanliga lektionerna, säger hon.

För att få igång en diskussion lät hon eleverna i sin femteklass skriva ner en hypotes först om vad de tror kommer att hända.

– De flesta trodde att det skulle bli varmt i strumpan också, eftersom den ju är täckande. Så de blev ganska förvånade över hur det blev, säger Julia.

Att få känna att det blir varmt och svettigt på handen med plastpåsen och diskutera varför det blir så är ett bra sätt att förstå växthuseffekten mer ingående. Medan experimentet pågår kan man passa på att prata om växthus och hur de fungerar och det kan leda till bra diskussioner.

– Det fanns en väldigt blandad förkunskap om växthuseffekten. Alla hade hört ordet, men kunde olika mycket om det. Många tänkte att det bara var något negativt för miljön som gör att isarna smälter, men det har ju samtidigt en jätteviktig funktion också. Utan växthuseffekten hade det blivit för kallt. Så det är bra om man kan få med sig båda delarna, säger Julia.

Hon tycker det är bra att ha åtminstone en lektion innan där man pratar om jorden ur ett NO-perspektiv.

Att få skriva en labbrapport till kan vara roligt och ett sätt att sammanfatta det man kommit fram till. Eleverna tyckte det var kul och ingen protesterade mot att ta en socka på handen.

– Jag lät dem använda sina egna strumpor. Vissa kanske kan tycka att det inte känns fräscht att ta av sig sin strumpa och sätta på handen, men nu visste jag att det skulle funka bra i den här klassen. Men man kan ju enkelt köpa några extra strumpor om man tror att det skulle behövas, säger Julia.

 

Julia Irmes lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=32471

 

Tillbaka

Laboration: känn växthuseffekten!