Vårdikter på svenska – ute och online

Våren är ett perfekt tillfälle till inspiration, vare sig du har undervisning på distans eller i klassrummet. Lena Berglund har undervisat i svenska som andra språk sedan 70-talet och har många tips kring detta och kring distansundervisning. Här på lektion.se hittar du hennes vårdiktsuppgift, med tydliga riktlinjer för hur eleverna kan gå tillväga för att hitta nya substantiv, adjektiv och verb.

Just nu är det till stor del distansundervisning som gäller för Lena Berglund, lärare i SVA på Polhemsskolans gymnasium i Lund. I dagarna har hon gett sina elever uppgiften att skriva en dagbok om vad som händer nu ute i naturen. Vilka syn-, hörsel- och känslointryck får du under promenaden vid ån, ängen eller i skogen så här års?

Undervisningen online innebär att man får anpassa lektionerna en hel del.

– Det gäller att göra väldigt tydliga, enkla instruktioner. Helst i punktform. Sen får man göra lite kortare lektioner också. 50 minuter istället för en timma kan vara lagom. Men det gäller att få in variation, samtidigt som man försöker ses varje dag, så att de har kvar rutinen med att komma upp på morgonen, göra sig iordning för att sedan sätta sig vid datorn och följa undervisningen på distans, säger hon.

Men även en lite äldre uppgift som hon laddade upp för några år sedan går bra att göra på distans. Den går ut på att eleverna ska skriva en vårdikt. Fördjupar man sig i detta blir det ett tillfälle att lära sig många nya ord. Lena började med att visa en naturfilm, varifrån eleverna kunde hämta inspiration och plocka upp nya ord.

– Det går ju bra med vilken naturfilm som helst. Eller så kan man gå ut och gå en promenad i naturen och medan man går samlar man in orden man hittar runtomkring sig, säger hon.

Tanken är att det först är substantiven som man hämtar in. I lektionen som Lena lagt upp hittar man en tabell med varsin spalt för adjektiv, substantiv och verb.

– Substantiven är i mitten och adjektiven sätter man sedan in till vänster och verben till höger. På så sätt blir det samtidigt en övning i ordföljd. Jag brukar försöka att inte prata bara om grammatik, utan sätta det i ett sammanhang istället. Eleverna tar till sig det bättre, säger hon.

Med hjälp av en tankekarta får eleverna jobba aktivt med att komma på adjektiv som passar till de substantiv de har hittat. Sedan gör de samma sak med verben, tills de har en full tabell med ord att utgå ifrån. Därefter är det bara att börja komponera ihop en dikt, på plats i klassrummet eller ute i naturen.

– Det brukar bli ett väldigt fint resultat. Jag brukar sätta ihop det till ett litet häfte som alla får. Om det finns en naturlig mottagare blir det mer meningsfullt, säger Lena.

När man gör dikter tränar man också på rytmen i språket.

– Det här är många duktiga på. Att rappa är någonting de kan och det ligger nära dem. Man kan också ge dem enkla uppdrag som att skriva första raden med tre ord, andra raden ska innehålla ett känsloord, tredje raden ett synintryck och så vidare. I diktande slipper man språkreglerna och kan vara mer fri. Ett enda ord kan ju bli en dikt!

 

Lena Berglunds lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=24236

 

 

Tillbaka

Vårdikter på svenska – ute och online