Analysera filmmusiken

Film är ett tacksamt arbetsmaterial i många ämnen. På musiklektionen visade Cindy Viinika filmen Spirit för sina treor, för att sedan diskutera hur musiken används för att skapa stämningar och hur olika instrument låter.

– Detta är något som man kan göra även om man som lärare inte har studerat musik eller kan spela ett instrument, säger hon.

I samband med att hon pratat med klassen om olika typer av instrument och musikgenrer passade Cindy Viinika på att visa filmen Spirit – hästen från vildmarken.

– Då och då stannade jag filmen och frågade om vilka instrument som hörs och hur just denna musik får eleverna att känna sig. Till exempel kunde vi se att fiol och flöjt ofta användes för att skapa en trevlig, mysig känsla, medan trummor skapar dramatik och rörelse.

Valet av film föll sig naturligt, då Cindy själv sedan ung sett och uppskattat Disney- och Pixarfilmer.

– Jag tycker de gör bra musik och bra texter som lyckas med att beröra, säger hon.

Upplägget togs emot positivt, då de allra flesta eleverna tycker det är mysigt att titta på film. Att de också lär sig något blir som en extra bonus.

– Denna lektion passar bra för årskurs tre och kanske vårterminen i tvåan. Man kan också göra den i fyran, men då skulle jag göra den lite mer avancerad. Man kan till exempel prata om musikens roll i samhället och ge dem i uppgift att göra en reklamjingel med hjälp av exempelvis tre ackord.

Att diskutera kring hur musiken påverkar vår sinnesstämning går att göra på en mängd sätt.

– På youtube kan man hitta ett filmklipp från Pirates of the Caribbean, men med olika bakgrundsmusik. Dels den vanliga, men också med en komisk variant och en ledsam. Här blir det väldigt tydligt hur musiken påverkar. Eleverna fick en helt annan känsla för filmen – även om de hade sett den innan!

Cindys tips för att få till lektionen på bästa sätt är att gå igenom filmen innan och kontrollera var man ska stoppa för diskussion.

– Så länge man är lite påläst om olika instrument så är det en lektion som vem som helst kan göra, säger hon.

I och med att filmen stannas emellanåt så kan man räkna med att det totalt går åt tre, fyra lektioner.

 

Cindy Viinikas lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=29721

 

 

 

Tillbaka

Analysera filmmusiken