Vatten – källa till mängder av lektioner

Vårregn, issmältning, vattnets kretslopp och världsvattendagen den 22 mars. Vatten passar bra som tema på våren och kan vara utgångspunkt för en mängd olika lektioner. Ulrika Toftevalls bildspel är en bred och innehållsrik introduktion för lågstadieelever och förskoleklasser och innehåller även ett par praktiska experiment.

Vatten finns överallt omkring oss. Det utnyttjar Ulrika Toftevall, lågstadielärare på Talldungeskolan i Göteborg, i sitt bildspel där hon bland mycket annat lyfter upp vattnets kretslopp, väderfenomen som beror på vatten, vattnet i vår kropp och vattnet som finns i vårt hem.

– Det här är en övergripande introduktion som kan användas när man börjar med ett vattentema. Men vatten kan man ständigt återkomma till. Det kan vara en ingång till många andra ämnen: växter, kroppen och att dinosaurierna drack samma vatten som det vi har idag! säger hon.

Hon har bland annat använt bildspelet i förskoleklass, och då genom att bara använda två, tre bilder i taget. I sin helhet funkar det annars i exempelvis årskurs två på lågstadiet. Hon brukar alltid bryta upp presentationen med diskussioner eller något praktiskt moment som ett experiment.

– Jag brukar alltid varva teori och praktik och se till att få igång diskussionen så att eleverna får träna på att prata. Det är särskilt viktigt på min skola där det finns många elever med utländsk bakgrund. Men också i en klass med bara svenska elever är det viktigt. Bildspelet innehåller många nya begrepp och ord som man behöver förklara, säger hon.

Det som eleverna gillar mest är kanske experimenten. I detta fall får de se vad som händer när man håller ett lock ovanför kokande vatten och vad som händer med vatten i två olika glas under en veckas tid.

– Men de gillar också att resonera och visa sina kunskaper. Vad händer med is när det smälter till exempel? Det blir vatten. Och vatten var ju det man hade från början. Hur gick det till? säger Ulrika.

Hon försöker också anpassa sig till elevernas intressen och ha tillräckligt med tid över för att snappa upp om det exempelvis finns något experiment som de vill göra. Hon vill också gärna få dem att öppna sinnena och tänka till kring var det finns vatten.

– Jag brukar påpeka att det under mark finns mängder av rör nedgrävda där det finns vatten. Det är som en undre värld som är svår att se om man inte är uppmärksam, men brunnarna finns överallt och ibland kan man ju också höra vattnet, säger hon.

Att använda bildspel gör Ulrika Toftevall ofta och gärna, då hon tycker att det gör ämnet mer levande.

– Jag har märkt att eleverna fokuserar bättre när de har något att titta på, och de minns bättre när de har en bild att haka upp informationen på. Dessutom är det bra för de elever som behöver extra stöd i språket, som till exempel de SVA-elever vi har, säger hon.

Ullrika Toftevalls lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=29192

 

 

Tillbaka

Vatten – källa till mängder av lektioner