Lektion : Du om 20 år

7 omdömen
Karl Sjösten
4 maj 2023
Matematik, Samhällskunskap, Svenska
Grundskola år 4-7
Temaarbete

Beskrivning

Hej

Jag har tagit fram ett material som täcker in svenska, matematik och samhällskunskap. Eleverna skall skapa ett projekt där de berättar om sitt liv om 20 år. De kommer att välja ett yrke, berätta om sin familj samt skapa en budget som skall vara i balans.

I uppgiften finns uppgifter ni behöver anpassa till er egen skola samt datum som ni startar projektet. Länk till projektet

Vi har använt materialet i åk 5. Feedbacken från eleverna har varit väldigt positiv, många tycker att projektet varit det roligaste vi gjort på hela året. Materialet rör sig hyfsat sömlöst mellan svenskan, matematiken och samhällskunskapen.

I svenska skriver eleverna en berättande text där de berättar om sitt liv om 20 år. Eleverna fick också välja ifall de ville skapa en presentation om sig själva som 32-åringar som de presenterade för klassen. Majoriteten av eleverna valde att göra detta, nästa gång kommer jag nog lägga det steget som obligatoriskt. 

i matematik jobbar vi med area, skala och addition. Eleverna förväntas skapa en ritning över en fiktiv bostad där de ska välja skala samt förhålla sig till den. Majoriteten av eleverna valde 1:50 då ritningen blev lite väl liten vid skala 1:100. Eleverna måste också räkna ut bostadens totala area då arean bestämmer vilken hyra de betalar för sin bostad. Hyran är satt till 75kr per kvadratmeter. Eventuellt höjer jag den nästa gång, en del elever hade väl mycket pengar kvar i slutet av varje månad. Eleverna får också presentkort på IKEA och NetonNet där de har tvingats prioritera mellan nytta och nöje. Om det bara finns 2000kr kvar, ska man då lägga pengarna på en dammsugare eller på ett TV-spel? I samband med att titta på sparande så nämns matematiska begrepp som graf samt x, och y-axel vilket är förberedelse inför åk 6. Vi avslutar projektet med att titta på ränta på ränta-effekten dock hade vi talat om procent innan vilket gjorde att jag valde att inte fördjupa mig där, annars kan det vara en naturlig fortsättning.  

I samhällskunskap väljer eleverna ett yrke som de behöver ta reda på mer om. Bland annat tar eleverna reda på lönestatistik för valt yrke och får som instruktion att lägga sig i mellanskiktet av spannet för sitt yrke och åldersgrupp. Här gavs även möjlighet till diskussion om löneskillnader mellan könen och vad det kan bero på. Eleven tar reda på hur utbildningsvägen ser ut för valda yrke, tillexempel vilket gymnasieprogram som känns mest lämpligt. De skapar sedan en budget som skall gå jämnt ut. Beroende på bostad, partner och barn kommer kostnadsposterna se olika ut för eleverna. De förväntas också att fördela de pengar som blir kvar efter fasta kostnader mellan nöje och sparande. 

Mycket nöje! /Kalle

Feedback från förälder (anonymiserad):

Hej Kalle!

Vilket roligt projekt. Kan nog med säkerhet säga att Erika aldrig pratat så mycket om ett projekt som detta. Vi har precis suttit och kollat på Ikeas hemsida och hon har visat allt hon ska köpa. Hon har också visat mig hennes budget ( tror hon glömde något för det blev mycket pengar över men jag ville inte ta död på hennes berättarglädje).
Saker hon sa: jag ska ha små barn för stora kostar för mycket.
Jag är inte medlem i Svenska kyrkan för då tjänar jag mer.
Jag har en liten lägenhet, vi har allt vi behöver och vill jag skilja mig kan jag bo kvar med barnen så dom inte blir ledsna.  Kalle sa att vi ska räkna med oväntade utgifter om exempelvis tvättmaskinen går sönder. Eftersom morfar kanske är död då så tänker jag att jag kollar om jag har någon kompis som kan fixa den, eller så försöker jag själv för att spara pengar.  Hon blev dessutom glad när jag påminde henne om att man får 250kr extra i flerbarnstillägg.  Så bara positivt här hemma än så länge. Så kul att hon vill berätta och får lite insikt om ekonomi.

 

Hälsningar Sara

lektion.se Du om 20 år lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.