Lektion : Tema miljö och hållbar utveckling med musik

(Färre än 5 omdömen)
Magnus Attnäs
9 september
NO, Samhällskunskap, SO, Musik
Grundskola år F-3
Ämnesövergripande

Beskrivning

 

I den här planeringen utgår man ifrån sången ”Renare vatten, klarare luft” som Olle Widestrand har skrivit. Det är en barnsång som utgår från att vi behöver ta hand om vår natur och miljö. Jag länkar till sången med text, gitarr och sång (min youtubekanal Magnus A med massor av sångtips för förskola och skola)

 

Börja med att prata om titeln på sången med barnen. Renare vatten, vad tänker barnen på? Klarare luft, vad kan det betyda? Kan barnen läsa kan man projicera texten eller skriva ut den. 

 

Läs sedan igenom texten tillsammans:

(och stanna upp vid funderingar)

 

Sångtext:

En trasig gammal flaska kan skada svårt ett djur.

I skogen står en skrotbil och skämmer vår natur.

”Förbjudet att bada”, på skylten det står

för vattnet är förgiftat av kvicksilver och klor

Vi vill ha renare vatten, en luft som är klar

Grönare städer där parkträd finns kvar

Vi måste lova varann att bli bättre var dag

på miljövård av olika slag.

En tankbåt läcker olja och tusen fåglar dör

och skvalmusik och buller är det enda som man hör.

I bilkön blir man snurrig av avgaser och rök

Det luktar inte alls så gott som härlig biff med lök

Vi vill ha renare vatten, en luft som är klar

Grönare städer där parkträd finns kvar

Vi måste lova varann att bli bättre var dag

på miljövård av olika slag.

Vi vill ha renare vatten, en luft som är klar

Grönare städer där parkträd finns kvar

Vi måste lova varann att bli bättre var dag

på miljövård av olika slag.

 

 

Sjung sedan sången och använd den vid flera tillfällen som utgångspunkt för tema hållbar utveckling. Vilka tankar från barnen om miljön kan man fånga upp?

Vilka ord diskuterar ni?

 

 

 

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.