Lektion : Ben och Koko Den försvunna elefanten (bok D) - skrivläxa (veckans ord)

(Färre än 5 omdömen)
Sofie Sturesson
11 augusti 2021
13 augusti 2021
SVA, Svenska
Grundskola år 3-3
Läxa

Beskrivning

Information till läraren                                                                

 

 

 

·        Den övre raden är enklare med mest ljudenliga ord eller/och innehåller dubbelteckning

·        Undre raden är svårare och kan vara ljudstridiga, e/ä-ord å/o-ord, ng-ord, sj-ord, tj-ord, sammansatta, eller på andra sätt och upplevas lite svårare

·        Eleverna ska skriva precis som exemplen i läxan, dvs alltid börja orden med liten bokstav om det inte är ett namn t.ex. Alvägen i kapitel 12.

·        Ändelserna ska också skrivas som det står i läxan. Prata gärna om vad ordet betyder när det har just den ändelsen.

·        Bestäm själv hur många ord dina elever behöver.

·        Majoriteten klarar 10 ord, andra 3. Du känner dina elever bäst! Tips är att ha eleverna grupperade så du har inte har olika för varje elev (det blir jobbigt att hålla reda på). T.ex. 7 elever har 3 ord, 15 elever har 10 ord.

·        Tillåt alltid elever att försöka skriva fler ord om de vill (de som inte har alla) det är positivt om de vill försöka. Får de rätt på ordet, räkna med det i totalen men blir det fel behövs det inte räknas med (eftersom eleven testade).

·        Du kan alltid anpassa för den enskilda eleven. Har du t.ex. en nyanländ elev som behöver ännu mer anpassad läxa så kan du t.ex. göra om orden t.ex. polis, vän (se kap 1).

·        Skriva upp veckans ord på en whiteboard så de står där hela veckan - möjligtvis sätta upp lappar på ett fönster så de syns utåt så kan eleverna träna med varandra på rasterna.

 

 

 

 

Läxförhöret

Barnen får sitt läxpapper och viker den på mitten (så de har en rad framför sig).

Därefter säger läraren orden i den ordning hen föredrar (gärna inte samma ordning som står på läxpappret).

Läraren får ha ett system så hen vet vilka elever som har vilka ord. Majoriteten av klassen har säkert 10 ord.

Förslagsvis har läraren en klasslista där det går att följa elevernas resultat och även vilka ord eleverna har. Det är upp till den enskilda läraren vilket system som fungerar bäst.

Samla in pappren efter läxförhöret alternativt rätta tillsammans.

Gå alltid igenom orden inför varje läxa så alla vet vad alla betyder, även om man inte har ordet i läxa kan det vara bra att veta vad det betyder.

 

 

 

 

Till föräldrar

Tips på hur man kan träna:

 

Hur kan vi göra detta? Det finns en mängd olika sätt som alla hjälper eleverna att lära nya ord. Många behöver inte ta mycket tid, utan är snabba, korta träningsstunder. Här följer några tips:

 

       Läs igenom orden ett par gånger - om du inte vet vad det betyder kan du söka på google.

       Skriv orden utan att träna - se vilka du klarar, de behöver du inte träna på.

       Använd flashcard - klipp ut korten (flashcards) på läxlappen. Ta ett kort och läs ordet. Vänd det om och skriv ordet på ett papper. Du kan också be någon läsa ordet och du skriver, eller be någon läsa ordet och du bokstaverar ordet muntligt.

       Skriv ordet i en mening och öva på meningen. Då får ordet ett sammanhang och är lättare att förstå och komma ihåg.

       Säg ordet som det stavas så kan det vara lättare att komma ihåg.

T.ex. giraff - G (som det låter i alfabtet) ira (kort vokal alltså två f efter) ff

lektion.se Ben och Koko Den försvunna elefanten (bok D) - skrivläxa (veckans ord) lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.