Lektion : Så skulle det kunna låta

(Färre än 5 omdömen)
Jimmy Berglind
10 mars 2021
Musik
Grundskola år 1-9
Tävling

Beskrivning

SÅ SKULLE DET KUNNA LÅTA

- En variant av “Så ska det låta”

 

Dela upp klassen i två grupper, låt grupperna komma fram till ett gruppnamn.

Nu får grupperna utse varsit namn och varsin “Plingmästare”, ge plingmästrarna varsin triangel eller en gitarr där det ena laget plingar på den ljusa E-strängen och det andra laget på den mörka E-strängen.

 

Visa upp bilder på projektorn alt. skriv ut bilderna i färg(de får använda sig av färgerna i bilderna).

Grupperna ska nu sjunga en låt om minst en av bilderna på svenska eller engelska, Exempel: En bild på en stjärna och en på en natthimmel kan vara “Blinka lilla stjärna”.

 

De laget som först “plingar” får börja. Får de in en av bilderna i sången så får de 1 poäng, båda bilderna 2 poäng. Oavsett om de får in en eller två av bilderna får de ytterligare 1 poäng för att de var först. Skulle de plinga men inte komma på någon låt inom 15 sekunder så får de ett minuspoäng och ronden går över, då har nästa lag 30 sekunder på sig att sjunga om bilderna. Dem kan inte få något minuspoäng och inget av lagen får något poäng för att ha varit snabbast, alltså kan de som mest får 2 poäng. Man får inte sjunga samma låt flera gånger, gör man det så blir det ett minuspoäng samt att ronden går över till andra laget (som i sin tur då endast kan få max 2 poäng). Låten måste finnas på riktigt och vara relativt känd, domare är du som lärare.

 

Börjar de sjunga “Blinka lilla stjärna där” så får de en poäng, hinner de inte eller inte kommer ihåg texten för att komma till “.. det blir mörkt om natta” så får de inte heller en poäng för “natt”, de måste sjunga det. En bild av en bil måste inte innebära att man sjunger bil/car utan kan bli godkänt med motor/hjul men det ska motiveras.

 

“Lektion 2/..med en släng Doobidoo-isch” innehåller även bilder på artister, principen är densamma. 1 poäng för artistens namn och en extra om de kan en låt av artisten/bandet(1 poäng om de är först också). DOCK så måste de kunna nämna artisten för att få chansen till att sjunga en låt.

 

Be om en god sportslighet, försök inte övertyga om att ert lag plingade först om ni inte gjorde det. Känner du som lärare inte igen låten så hoppas du också att motståndarlaget kan vara sportsliga nog och erkänna att det är en låt om de känner igen det, det är trots allt bara på skoj. Vi vill också ha en relativt lugn lektion, därför har jag även infört minuspoäng för osportsligt beteende, till exempel om en i laget bara ställer sig upp och skriker rakt ut eller agerar störande för det andra laget när det är dom som har ordet, det är givetvis frivilligt men har gett goda resultat.

 

Jag har använt mig av papper och penna för poäng, mobil med tidtagarur för tid och spotify för att ibland söka upp och bekräfta låtar. Jag har själv kört detta med sammanlagt 8 klasser från 4-6 och det har gått hem varje gång, är dock ganska säker på att det är kul även för äldre och yngre elever. Bifogat finns låtexempel, sen är det inte en lista på “rätt” låtar, det avgör domaren, men det är något att utgå från.

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.