Lektion : PM-skrivande på en lektion

5 omdömen
Ingvar Selberg
23 mars 2015
Svenska
Gymnasiet
Vetenskaplighet

Beskrivning

Träning på att skriva i PM-form, med rubrik, inledning, frågeställning, huvuddel, jämförelse och eventuelt slutsatser som disposition.

 

Ämnet är elevernas egna morgonrutiner som de ska intervjua varandra om och sedan använda som undersökningsmaterial (källor).

 

Upplägget kan användas i alla ämnen där grundträning behövs i att skriva PM med vetenskaplig disposition. Självklart får man dessutom lägga till källhantering såsom källkritik och hänvisning, metoddel etc, men min erfarenhet är att grunden ligger i att jämföra observationer på ett strukturerat sätt.

 

En idé jag har är att slutsatser skulle kunna beröra förslag på hur elever kan omorganisera sina morgonrutiner för att komma i tid, hinna äta frukost etc.

 

Välkommen med förslag och utvecklingar!

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.