Lektion : Barndanslektion med tecken som stöd

5 omdömen
Kajsa Larsson
5 mars 2015
Rörelse, Lekar
Förskola / Fritid
Danslektion

Beskrivning

Introduktion

Den här handledningen är till som inspiration till danslärare och andra som leder barngrupper där det finns ett behov av tecken som stöd. Handledningen är gjord med tanken att en person utan förkunskaper i teckenspråk ska kunna följa den, men med parallellt stöd av appen TSP Lex. Innan man börjar är det bra att läsa igenom teckenförklaringen för de tecken som förekommer i den här handledningen. Dansövningarna är övningar som jag brukar göra med mina barndansgrupper med barn från 3 år till ungefär 6 år. Bilderna är hämtade från www.ritadetecken.se som drivs av Specialpedagogiska skolmyndigheten och bilderna ska fungera som minnesstöd.

Varje del består av några få övningar. I början av varje övning står repliker som jag hoppas även förklarar hur övningen går till. Sedan följer en ordlista med ord som förekommer i övningarna. Om ett ord finns med i flera övningar finns det bara med i ordlistan för den första övningen där ordet förekommer. De flesta orden finns beskrivna med video i appen TSP Lex, eller med en liten kommentar, men inte alla tyvärr. Dessutom hittade jag inte bilder för alla ord som jag önskar ha med och dessa står inom parentes längst ner i respektive ordlista. Använd andra ord i ordlistorna som kan beskriva det du vill säga eller låt fantasin flöda och försök på nåt annat vis!

Kort om TSS och TAKK

Vissa barn med hörselnedsättningar eller andra barn med svårigheter att förstå talad kommunikation kan hjälpas av Tecken som stöd (TSS) och Tecken i form av alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) (Willstedt­Svensson U,. Sahlén B. & Mäki­Torkko E. 2008). Man kan säga att TSS och TAKK har samma funktion som en överstrykningspenna har i en text, men här markerar man orden i talet med hjälp av tecken istället för med en penna. Avståndet mellan den talande läraren och de hörande barnen är stort i en dans­ eller gymnastiksal och försämrar ljud både i styrka (Krokstad & Laukli, 2009) och kvalitét, speciellt för den som har hörapparat eller CI (T. Flynn (föreläsning, 20 januari 2014)). Därför kan det vara praktiskt att ha tillgång till några enkla tecken och därmed ge barnen en visuell förstärkning av det som sägs.

Kom ihåg att det är bättre att försöka teckna än att låta bli! Nu är det dags att börja dansa!

Med hopp om mycket kommunikations­ och dansglädje

Kajsa Larsson, 2014­02­12 Göteborg

Logopedstudent vid Göteborgs Universitet

Utbildad dansare vid Balettakademien Stockholm

 

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.