Lektion : Pedagogisk planering Bråk

5 omdömen
Maja Dal
28 november 2011
Matematik, Matematik spec.
Grundskola år 3-6
Planering

Beskrivning

Jag har valt att arbeta med bråk i olika representationsformer då eleverna signalerat till mig att detta är något som de inte riktigt har förståelse för. Dessutom är det nu ett centralt innehåll för år 1-3.

Arbetet går från det konkreta till det abstrakta arbetet för att få en fördjupad förståelse.
Att arbeta laborativt gör mina elever positivt inställda till matematiken, de uppfattar det verkligen lustfyllt vilket de delger mig. De kan fälla kommentarer om upptäckter de gjort, funderingar de har m.m. De är mycket aktiva, tar för sig och reflekterar tillsammans och vill fortsätta när lektionen är slut Jag har sett ett flertal gånger att elever som verkar ha svårigheter i det tysta läroboksarbetet, engagerar sig mer, förstår mer, blir gladare i det laborativa arbetet. Antagligen pga att de märker att de förstår mer med dessa lektioner Detta sätt att arbeta gör matematiken stimulerande och rolig Vi arbetar med bråk med hjälp av en progressionsstruktur (sk. evidencebaserad undervisning :laborativt muntligt arbete, sedan inre representationer därefter den abstrakta fasen. Slutligen återkoppling där vi tittar på samband och relationer som blir ett befästande av kunskap.( Nämnaren 1, 2011)?Organiserade aktiviteter hjälper eleverna att se samband mellan sitt informella kunnande och den formella skolmatematiken? enligt Rystedt och Trygg (2010) .

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.