Lektion : Ekonomisk psykologi, beslutsteori

(Färre än 5 omdömen)
Marie Hansson
14 juni 2010
Filosofi, Livskunskap, Psykologi, Företagsekonomi
Gymnasiet
Uppgift + diskussion

Beskrivning

Detta är en övning i ekonomisk psykologi och hur vi fattar beslut, när vi måste ta en viss risk, det vill säga då vi riskerar att både vinna och förlora. Övningen är kopplad till tidigare forskning i ekonomisk psykologi (Daniel Kahneman och Amos Tversky). Det visar att vi tar större risker för att undvika förluster än för att ta hem vinster.

Detta alltså trots att de två olika alternativen i de två olika frågeställningarna (och grupperna) var identiska (efter en beräkning med sannolikheter). I första gruppen (fråga 1) valde 84 procent alternativ A. I den andra gruppen (fråga 2) valde 69 procent alternativ B.

Sid 4-5 innehåller de två frågor som eleverna ska få. De får endast en fråga i taget. Eleverna får alltså besvara båda frågorna, medan forskningen hade två olika grupper för de olika frågorna.

OBS! Eleverna får inte samarbeta under övningen, utan ska vara helt tysta. Svaren ska samlas in innan nästa fråga delas ut. När eleverna besvarat 

Antingen kan alla få samma fråga samtidigt och efter det att den samlats in kan de få nästa fråga. Eller så kan halva klassen få fråga 1 och andra halvan fråga 2. Sedan kan man byta. När de har besvarat båda frågorna samlar läraren in dem och räknar ut resultatet.

Sid 6 är en förklaring till övningen och forskningsresultatet. Detta ska delas ut till eleverna först efter övningen.

Sid 1-3 är information till läraren om övningen och om forskningen kring detta. Dessa kan eventuellt delas ut till eleven efter övningen beroende på deras kunskapsnivå. Dessa sidor är mer komplicerade än förklaringen på sid 6.

Övningen är kopplad till priset i ekonomi till Alfred Nobels minne år 2002. För mer information om detta hänvisar jag till min artikel i Dagens Nyheter om detta, den 11 dec 2001, Ekonomidelen (sid 4). Här finns också en del information om flockbeteende och gruppsykologi.

Jag har gjort denna övning i ämnet psykologi. Då har resultatet i klassrummet faktiskt också överensstämt med forskningsresultatet. Men det skulle ju kunna hända att resultatet blir annorlunda och då kan det ju i stället bli underlag för diskussion om hur vi tänker när vi måste välja och fatta beslut.

Övningen går både att använda inom kurser i psykologi och ekonomi.

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.