Lektion : Mätandets princip (rätt version)

5 omdömen
Catharina Glaas
7 oktober 2009
Matematik, Matematik spec.
Grundskola år 1-9
Arbetsuppgift

Beskrivning

En bra lektion som låter eleverna förstå att mätsystemet är något man har bestämt... att det verkligen var några gubbar som träffades och bestämde att vi ska använda meterbasen. Bra inledning på geometrikapitlet i fyran.

Jag låter eleverna arbeta i grupper om tre med det här. För att dela in grupperna börjar jag med att ställa eleverna på ett längdled, och så räknar jag. Vi kan då diskutera hur man kom på behovet av att måttsystem... man började jämföra... Du är längre än... men Kalle är kortare osv.

Som mätverktyg får varje grupp en remsa av ett teckningspapper. Man får hjälpa/styra vissa grupper till att komma på att en pappersremsa är samma sak som 7 sudd (eller som måttenheterna blev i en av mina grupper 1 långeman är 6 lilleman)

Eleverna mäter först stora saker... typ tavlan är 7 Långeman. det blir svårt att mäta ett gem, och då uppfinner eleverna den mindre måttenheten, lilleman.

När vi sammanfattar lektionen låter jag alla berättat om de mått de bestämt sig för. Vi diskuterar svårigheterna med det, och sen berättar jag att ett gäng gubbar träffades i Paris på 1800-talet och gjorde samma sak. De kallade den långa för en meter och den korta för decimeter. Nu passar jag också på att förklara vad deci, centi osv betyder.

Brukar bli riktigt bra!

(Jag har bytt typsnitt på den här versionen och ändrat så att årtalen stämmer.)

lektion.se Mätandets princip (rätt version) lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.