Kluriga utomhusuppdrag för ett gott samarbete

En klassisk ”spindeln i nätet-övning” är den perfekta utomhusleken om man som lärare själv behöver hålla koll på många elever. Michaela Aspviken har gjort en rad kluriga uppgifter som fungerar även med blandade åldrar. 
–  Jag vill att de ska kommunicera med varandra och samarbeta, säger hon. 

Hitta på en dikt på två rader som rimmar, kom ihåg en sifferkod och känn efter vilket djur som gömmer sig i burken. Michaela Aspvikens utomhusuppdrag är tänkta till en blandad grupp av ettor och treor, där treorna får träna på att vara ledare och förebilder, och samtliga elever får öva på kommunikation och samarbete. 

Den klassiska leken Spindeln i nätet fungerar så att läraren står i mitten och skickar ut de olika elevgrupperna på olika uppdrag, som de ska lösa och sedan komma tillbaka och redovisa för läraren. 

– Det är bra om man som lärare är ensam och ska ha koll på alla. Man placerar ut stationerna lagom långt ifrån så att man kan ha uppsikt över alla samtidigt och se hur de jobbar, säger Michaela Aspviken. 

Hennes skola, Rutviksskolan i Luleå kommun, jobbar mycket med kooperativt lärande och fokuserar på att eleverna ska samarbeta och ta eget ansvar. De tio övningar hon lagt upp är tänkta till att just uppmuntra till kommunikation. 

– De måste prata igenom hur de ska göra och dela upp ansvaret för att komma ihåg sifferkoden och de måste vara överens om vilket leksaksdjur som döljer sig i burken, säger hon. 

Skulle ett svar vara fel så svarar Michaela kort och gott att det var fel och att de får försöka igen. 

– De får inte gå vidare till nästa uppdrag förrän de har klarat av den föregående. 

Michaela brukar dela in eleverna i lika många grupper som det finns uppgifter, eller kanske något mindre, för att undvika att det blir kö för att få tillgång till nästa lediga uppgift. Men det hela är ingen tävling med vinster eller jakt på att komma först. Fokus är på att klara uppgifterna, och det gör inget om man behöver göra samma uppgift mer än en gång. 

– Visst kan det hända att någon blir grinig och vill tävla, men alla tycker det är roligt att lösa uppgifterna och det blir ofta så att de försöker hjälpa varandra mellan grupperna, säger hon. 

Vissa uppgifter har inget rätt eller fel, som till exempel den där man ska förklara vilket djur av fyra som ska bort.

– Där handlar det ju om att motivera varför ett djur ska bort, och det finns ju mängder av tänkbara förklaringar, säger Michaela. 

Vill man anpassa uppgiften till lite äldre barn så är det bara att byta ut och göra lite svårare uppgifter. 

– Man kan ju göra precis vad man vill. Man kan fokusera bara på matteuppgifter, eller på hur svåra ord stavas. Istället för en dikt på två rader kan man fråga efter en speciell typ av dikt. 

Det viktiga är samarbetet och att ha roligt.

– Alla har tyckt att det var roligt. Det blir lite uteaktivitet, men inte som ett fyspass på gympan. Fast de yngre springer överallt där de kan ändå!

Michaela Aspvikens lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson/25836

 

 

Tillbaka

Kluriga utomhusuppdrag för ett gott samarbete