Gör lungmodell med petflaska, ballonger och sugrör

För att ge mellanstadieeleverna en förståelse för hur lungorna och andningen egentligen fungerar kan man göra ett enkelt experiment med en petflaska, sugrör och ballonger. De blir till en minimodell av lungorna och diafragman.

– Jag vill att det blir konkret för barnen, så att de förstår, säger Jorjet Barelias.

När det kommer till biologi och de inre organen kan det bli lite trixigare med förståelsen, och då kan praktiska experiment hjälpa till. Jorjet Barelias, grundskollärare på Hammerstaskolan i Botkyrka, brukar ofta försöka få till praktiska lektioner för att öka förståelsen och göra det roligare. Hennes lungmodell använder en avklippt petflaska som yttre behållare, medan två små ballonger som tejpas fast på varsitt sugrör får bli lungorna. En större ballong som täcker botten på petflaskan funkar som diafragman. När den dras ner, dras luft in i ballongerna – om alla delar sluter tätt.

– Det kan vara bra att göra det själv en gång så att man vet att det fungerar. Det är viktigt att klippa precis så som det står i beskrivningen och att det ska böjas och tejpas på rätt plats, säger hon.

Det kan också vara bra att kolla att den större ballongen passar till petflaskan innan.

– Min var lite för liten, men då funkade det bra med en 33-centilitersflaska istället, säger Jorjet.

Hon har försökt att göra beskrivningen så utförlig som möjligt, med alla steg förklarade och tydliga bilder.

– Jag är själv ingen som gillar att pyssla, men till och med jag klarade det! Men jag försökte verkligen beskriva steg för steg, för jag kan inte själv tänka ut stegen emellan!

Locket på petflaskan ska ha ett hål i sig som passar för sugröret. Detta förberedde Jorjet innan.

– Jag gick till vaktmästaren och borrade hål med hjälp av en skruvdragare. Idén har jag tagit från en amerikansk sida där det stod att man kunde trycka hål med hjälp av en syl, men jag gjorde så i stället.

Hon tipsar om att använda papperssugrör istället för plast.

– De är nästan bättre att använda, för de är lättare att klippa i och böja. Tanken är att det ska vara tätt. Jag hade ett par elever som hade klippt itu sugröret och eftersom det inte fanns fler så fick de tejpa ihop det. Det funkade, men blev ett sämre resultat, säger hon.

Eftersom det är noga med att följa anvisningarna så tipsar hon om att läraren kan göra alla moment stegvis tillsammans med klassen.

– Första gången jag gjorde det hade jag gjort min i förväg, men det ångrade jag i efterhand. Den andra gången gjorde vi tillsammans istället och det blev bättre.

Eleverna tyckte garanterat att det var en rolig uppgift.

– Den första klassen spred det vidare till den andra klassen som frågade när de skulle få göra samma sak, så det var populärt. Och sen lekte de med dem på rasten och visade upp för de yngre eleverna och några av de äldre också.

Eftersom det är en övning som är tänkt att göras i par blir det också en bra övning i samarbete.

– Det skapade gemenskap, där en elev fick hålla och en annan klippte. Elever som aldrig brukar prata med varandra annars började prata och diskutera!

 

Jorjet Barelias lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson/32698

 

 

 

 

 

Tillbaka

Gör lungmodell med petflaska, ballonger och sugrör