Skapa en egen konspirationsteori – roligt sätt att göra eleverna källkritiska

Ryska spioner, rymdvarelser och fejkade experter som uttalar sig om påhittade teorier. Jonas Steinmos uppgift om att skapa egna konspirationsteorier satte igång många kreativa tankar hos eleverna. Men dessutom blev det en bra övning i källkritik som eleverna kom ihåg långt efteråt.

Man kan fråga sig om det är rätt väg att gå att låta eleverna skapa konspirationsteorier, med tanke på att det blivit en mer aktuell fråga än någonsin i och med händelserna i USA. Men Jonas Steinmo har provat uppgiften vid flera tillfällen och kommit fram till att det är en uppgift han inte kommer att sluta med.

– När detta med QAnon och Donald Trump blev aktuellt så såg jag hur mina elever som tidigare gjort uppgiften resonerade. ”Vad dumt, tror de på det där? Till och med vi har ju gjort en konspirationsteori”.

Precis detta var syftet med uppgiften, där eleverna ska göra en egen youtube-liknande film om en egen, påhittad konspirationsteori, genom att först skriva manus och storyboard och sedan spela in en film och intervjua en egen så kallad ”expert” på området.

– Jag tänkte: varför inte göra tvärtom? Att agera producent och få se hur lätt det kan vara att lura någon. Att istället få vara ”fulingen”. Och här kan man ju bara se på resultatet. Innan när vi gjorde på ett mer traditionellt sätt så fick vi inte alls samma respons, säger Jonas Steinmo.

Själv jobbar han som svenskalärare, men för den här uppgiften hade han ett nära samarbete med SO-läraren, som först gick igenom media, källkritik och vad en konspirationsteori är. Det är grundläggande för att få till ett bra resultat, menar han.

– Andra gången som jag gjorde uppgiften så lät jag eleverna börja med att först leta fram en konspirationsteori, göra en powerpoint om den och presentera den. På så sätt hade alla koll på olika teorier först.

Även om eleverna till en början hade lite svårt att greppa hur man skapar en konspirationsteori och om faktan skulle vara sann eller inte, så lossnade det så småningom, och det blev en rad kreativa filmer. Någon berättade om att Motalas grundare Baltazar von Platen hade bytts ut mot en rysk spion, en annan berättade om att radiomuseet i Motala i själva verket är en anläggning för forskning om utomjordiskt liv och en tredje att staten smyger in mystiska hjärntvättande budskap i P3:s radiojinglar.

– Det blev väldigt mycket kreativitet och de hade förstått skillnaden på en enkel historia om spöken och en konspirationsteori, där det finns en bakomliggande tanke att missleda folket. Det är jag nog mest nöjd med, att de fick med det kritiska tänkandet.

Filmerna skulle också innehålla minst en intervju med en ”expert”.

– De tyckte det var lite svårt när de skulle skriva frågor till en person som de också skulle informera om vad de ville att hen skulle säga.

Men det löste sig på ett eller annat sätt. Men det var viktigt att som lärare betona att alla som medverkar i filmen skulle känna till syftet, tillägger Jonas.

Vaktmästaren blev en återkommande ”expert” i flera filmer.

– Han är en som ställer upp, konstaterar Jonas.

För säkerhets skull och för att undvika etiska dilemman valde Jonas att inte lägga upp några av filmerna på youtube.

 

– Men det blev otroligt välarbetade filmer. Till att börja med använde eleverna royaltyfri musik, men nu gör de egen stämningsmusik med hjälp av program i musiken.

 

Med andra ord går det att göra uppgiften riktigt stor och ämnesövergripande.

– Man skulle kunna involvera syslöjden och göra kläder också om man vill. Till sist så tror jag eleverna tycker det är mycket roligare när de ser att det blir en färdig produkt, en film, än att de bara ska läsa en text.

För att få till uppgiften så bra som möjligt poängterar Jonas hur viktigt det är med gruppindelningen.

– Se till att ha någon som är drivande i varje grupp. Och sedan gäller det att man inte släpper dem. Jag lät dem presentera manus och storyboard för mig först så att de fick feedback innan de började filma.

 

Jonas Steinmos lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson/32653

 

Tillbaka

Skapa en egen konspirationsteori – roligt sätt att göra eleverna källkritiska