Julcharader för aktiv sista lektion


Santa claus eats too many cookies and gets stuck in the chimney… Charader kan bli en lättsam sista
lektion inför jullovet. Anna Köhler gjorde en julig variant i sann Gäster med gester-anda. Men för
att få till det ordentligt är det bra om gruppen är trygg och eleverna vågar vara lite pinsamma.

– Det är bra att träna på att våga stå inför andra, säger hon.
Tanken var att göra en aktiv och lättsam engelskalektion precis innan jul när ingen riktigt orkar göra
något annat. Men Anna Köhler märkte snart att hennes 8:or inte alls var vana vid charader på samma
sätt som hon själv, som vuxit upp med det klassiska programmet Gäster med gester.

– Det blev lite platt fall. De stod helt lamslagna när jag lade fram det, säger hon.
Hon tror att det dels beror på att de inte själva har så mycket erfarenhet av charader, vare sig som
underhållning på tv eller av att spela det själva. Sedan är en annan förklaring åldern, när allt som kan
uppfattas som pinsamt blir jobbigt. Därför är det viktigt att jobba med tryggheten i gruppen, menar
hon.

– Man får tänka efter när man delar in dem i smågrupper och se till att personerna funkar
tillsammans. Men mycket handlar också om att våga stå inför en grupp. Här har Anna sett en förändring över tid.

– Generellt så tycker jag elever upplever det som jobbigare att stå inför andra och prata idag. Ofta är
de jättenervösa. Men med charader behöver man inte prata. Det räcker med läsförståelse. Det tar
bort en del av skämskudden, säger hon.
Därför kan just charader vara ett bra sätt att öva sig på att stå inför andra. Vill man så kan man låta
eleverna vänja sig vid sättet att agera och kommunicera med kroppen genom att då och då eller varje
lektion låta dem välja ett ord som de ska illustrera för sin bänkkompis, säger Anna.
När hennes åttondeklass skulle prova på charader märkte hon också att det blev extra svårt när man
inte sett så mycket charader tidigare.

– Det var väldigt svårt med småorden, som och och i. Min erfarenhet från Gäster med gester är att
det var självklart, men det var det inte för dem.
Så en idé är att låta eleverna titta på något avsnitt av ett gammalt eller ett nyare tv-avsnitt för att få
lite inspiration. (De gamla finns till exempel att hitta på Svt:s öppna arkiv.)

– Deras meningar är ju jättekrångliga, men man skulle också kunna göra en annan grej av det och
låta eleverna skriva ner meningarna och sedan översätta dem till engelska, säger Anna.
Vill man kan man också göra charader i lägre årskurser, som i femman eller sexan, men då blir
engelskan lite av en utmaning.

– Man kan modifiera med stödord på svenska under. Då blir det lättare att agera i alla fall. Sedan kan
man ge en tidsfrist till publiken på kanske en minut och att de efter det får hjälp.

Även om charader inte ingår i någon läroplan eller kunskapsmål så kan det vara en nyttig och rolig
övning i att stå inför varandra.

– Dessutom blir det ett avbrott i det teoretiska som många ämnen är fulla av numera. Det blir ett sätt
att få göra något annorlunda. Det finns forskning som visar på nyttan med ”brain breaks”: att få röra
på sig och göra något annat mitt i en grammatiklektion ger syre till hjärnan!

Anna Köhlers lektion hittar du här:
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=29413

 

 

Tillbaka

Julcharader för aktiv sista lektion