Skattjakt på engelska motiverar eleverna

Något gammalt, något gjort i ett annat land eller en man med skägg. Det är exempel från listan som Imtiaz Nawaz gett sina fjärdeklassare för att bege sig ut på skattjakt – något som blev mycket uppskattat. 

– Två, tre elever som annars inte är så intresserade av engelska tyckte det var jätteroligt och ville ha fler sådana lektioner, säger han.

Även en dag i november kan man känna behov av att bryta av den vanliga klassrumsundervisningen. Då kan en skattjakt/scavenger hunt vara det perfekta redskapet. Imtiaz Nawaz skrev ner två långa listor på engelska med saker som eleverna skulle ut och observera. Ingen behövde fota eller rita, det viktigaste var att man gick ut och letade och hittade – inom ett givet område.

– Innan gick jag igenom orden och reglerna i tio minuter ungefär, frågade om de kunde orden och talade om var gränserna för skattjakten var, förklarar han och tillägger att han alltid brukar prata engelska på lektionen.

Sakerna på listan gjorde han med utgångspunkt i att de skulle gå att hitta kring skolgården, och för den som vill använda sig av listan kanske det behövs någon ändring. Men mycket går att hitta överallt, speciellt i den första listan: the vague list. Där handlar det om att hitta something shiny, something yellow, something expensive och så vidare. Den specifika listan går in lite mer i detalj: a truck, a doorbell, a spider web

Efter själva skattjakten valde Imtiaz att gå igenom muntligt vad eleverna hade hittat och hur de letat.

– Det blev en hel lektion till. Och de kom ändå ihåg allt perfekt. First we went there, and then we found…. Det blir en bra övning i presentation och i att använda verben i dåtid, säger han.

Alternativt kan man också låta eleverna skriva ner sin presentation.

– Då får man med mycket: ord, fraser, skriva, lyssna, prata, läsa. 

Eleverna tyckte det var jätteroligt.

– Två, tre elever som annars inte är så intresserade av engelska tyckte det var jätteroligt och ville ha fler sådana lektioner. Och det är ett bra sätt att lära sig. Det blir ett avbrott. Annars sitter man still i klassrummet och det blir mest samma sak, säger Imtiaz.

Bäst och roligast blir det om man gör skattjakten i små grupper om 3-4 personer. Ett annat tips för att göra det ännu roligare är att också placera ut några belöningar på ett par väl valda ställen som man vet att eleverna kommer att leta på. 

– De blir så glada om de hittar lite choklad eller godis och det gör hela jakten mer intressant.

 

Imtiaz Nawaz skattjakt hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=32195



 

Tillbaka

Skattjakt på engelska motiverar eleverna