Ta in världens musik och högtider i klassrummet

Att få sjunga en samba och lära sig några ord på swahili eller fira det kinesiska nyåret öppnar ögonen för att världen är långt mycket större än Sverige. Molly Medic ser det som ett av sina viktigaste uppdrag att visa sådant som eleverna kanske inte hade stött på annars.

Att träffa på musik från hela världen ska eleverna få göra enligt läroplanen, och det är dessutom ett roligt tillfälle att lära sig mer om världen och få ett bättre helhetsperspektiv, menar Molly Medic, grundskollärare i musik och fritidshem på Vegalyckan i Lund.

– Jag brukar börja med att prata lite om landet och ta med var i världen det ligger. Bara det kan bli en ahaupplevelse: att Afrika inte är ett land, utan har 54 länder. Det brukar vara en ögonöppnare, säger hon.

Hon utgår från sin powerpointpresentation och brukar också googla med eleverna om landet de pratar om, vilket brukar leda till intressanta samtal.

– När vi gick igenom Afrika såg vi till exempel att många av länderna har flera språk, exempelvis har Sydafrika 11 stycken!

Hon låter också eleverna sjunga låten Jambo Bwana, en glad och enkel sång där barnen fick lära sig några vanliga ord på Swahili.

– Jambo Bwana säger barn när de hälsar på en äldre person, så de säger Jambo Bwana till mig och jag som lärare svarar Jambo tillbaka. Eleverna forsatte att säga Jambo Bwana till mig ända tills de slutade på skolan! Det är roligt när det stannar kvar, säger Molly.

Hon har också en powerpoint om Sydamerika, där eleverna får lära sig mer om bland annat samba, tango och bossa nova. Tillsammans sjunger de också låten Det är kallt i sambastuk, som hon först stötte på när hon läste till grundskollärare på Malmö universitet.

– Det är två meningar som går om och om igen. Den går runt och man kan sjunga den i kanon och rytmisera med ramsan Tung kartong, tung tung kartong, förklarar hon med en musiklärares självklarhet.

Att få in andra kulturer tycker hon är viktigt att försöka göra hela tiden. En annan lektion hon lagt upp är hennes kalender med högtidsdagar från hela världen. Hon har använt den som en grund i sitt uppdrag som fritidspedagog.

– Det var jätteroligt och det sätter igång ett intresse att veta mer om varför man firar. Det blir ett bra tillfälle att prata om landet, säger hon.

Till kalendern har hon också en mängd tips på vilka aktiviteter och pyssel man kan göra till de olika högtiderna, såsom en kinesisk drake av papptallrikar vid det kinesiska nyåret eller en piñata vid Cinco de Mayo. På så sätt får man in ett interkulturellt tänk på ett naturligt, vardagligt sätt.

– Då visar man att det inte bara finns påsk och julafton utan att de är en liten del av allt firande som finns i världen, säger hon.

Molly ser det som ett av sina viktigaste uppdrag att öppna ögonen för sådant som eleverna inte visste fanns.

– Att se till att de stöter på sådant de annars inte skulle stött på. Kanske får de upp intresset för något de inte kände till tidigare och kanske någon kommer på att de vill flytta till en del av världen som är rätt för just dem!

Till sist handlar det om att visa den mångfald som finns i världen.

– Många är ju i sin lilla bubbla i Sverige eftersom det är här vi bor. Men börjar man tidigt med att visa andra kulturer så får man också tidigt in en acceptans. Jag vill nog öppna ögonen lite grann.

 

Molly Medics lektioner hittar du här:

Aktivitetsårshjul med tips på aktiviteter: https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=31151

Världsmusik, Afrika: https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=32454

Världsmusik, Sydamerika: https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=32455

 

 

Tillbaka

Ta in världens musik och högtider i klassrummet