Starta egna partier och håll val

Demokrati är ett viktigt ämne som går att göra på många sätt. Ett uppskattat inslag är att låta eleverna skapa egna partier med åsikter, vallöften, affischer och symboler. Josefin Plantin lät detta vara en del i ett större tema om demokrati, där eleverna också fick hålla debatt och val.

– De tyckte det var jättekul! Det blev partier om alltifrån att miljön var viktig och djurens rätt till godispartiet! säger Josefin Plantin.

Projektet var en del i ett större tema om demokrati och värdegrund som skolan hade för eleverna i mellanstadiet och tanken var att få in såväl SO som svenska och bild.

– De fick lära sig om partier och vad som krävs för att ett parti ska fungera. Vem som helst kan bilda ett parti, men man måste fortfarande få med sig folk och få minst fyra procent av rösterna om man vill komma in i riksdagen, så man kan inte skapa vad som helst.

När de sedan fick skapa sina egna partier fick eleverna tänka till kring vilken åsikt som är den viktigaste, tre andra åsikter, ett par vallöften, namn och symbol. Därefter fick de göra en valaffisch för att locka väljare och sedan var det dags för debatt och val. Då tränades också argumentationsförmågan.

– Vi tränade på att få fram sin åsikt utan att göra personangrepp och att våga prata inför andra. Jag bestämde först vilka åsikter de skulle ha för att de skulle våga uttrycka sig. På så sätt blev det lättare, då det inte var de egna åsikterna som de förde fram, säger Josefin.

Åsikterna bestämdes genom att eleverna fick dra lappar i olika färger.

– Fick de rött skulle de vara emot, fick de grönt skulle de vara för och fick de gult skulle de kunna förstå båda sidor i ämnet.

Sedan fick eleverna framföra sitt partis åsikter också. För att få en publik bjöds en parallellklass in för att lyssna på debatten och sedan fick de rösta på det parti de tyckte var bäst, berättar Josefin och avslöjar att godispartiet fick många röster, men att de trots allt inte vann.

– Man kan också bjuda in årskursen under. På så vis får eleverna som ska göra detta nästa år inspiration.

Josefin tror att lektionen är bäst anpassad till årskurs 5 och 6, men att den går att använda från 4:an till 9:an med rätt anpassning.

– Gör man det i 8:an eller 9:an kanske man kan ha mer fokus på de filosofiska tankarna och värderingarna, medan man kan ha mer fokus på det kreativa i mellanstadiet.

Ett tips är att samarbeta med bilden för att få till så fina valaffischer som möjligt. Det är också värt att tänka igenom lite hur man delar in eleverna i grupper.

– Jag lät dem välja om de skulle jobba själva eller i grupper om tre. Det finns de som vill jobba själva. Men det jag såg var att de som jobbade i grupp hade roligare.

Eleverna som ville jobba i grupp delade Josefin in. Men om hon skulle göra det igen hade hon tänkt igenom indelningen lite mer.

– Jag hade låtit dem berätta för mig vilket ämne de tyckte var viktigast och så hade jag delat upp efter åsikt. För de blev osams ibland när de hade väldigt olika åsikter om något. Och då blir det ju till sist någon som blir nedröstad. Det är roligare om de får skapa något som betyder något för dem.

 

Josefin Plantins lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=32250

Tillbaka

Starta egna partier och håll val