Testa ljudets hastighet utomhus

Fysik ger bra tillfällen till utomhuslektioner. Fredrik Ekman utrustade sina elever med karta, linjal, stoppur och något att göra ljud med för att testa sig fram till ljudets hastighet. På köpet fick de också en övning i kartläsning och att räkna på skalor.

– Det är väl så här man har gjort i de tidigaste experimenten tänker jag. Man har ju vetat om sedan tidernas begynnelse att ljudet inte färdas lika snabbt som ljuset. Det kan man ju se, säger Fredrik Ekman, lärare på Brinells högstadium i Nässjö.

Med en grupp 5-6:or gick han ut på skolgården för att se om de kunde räkna sig fram till ljudets hastighet. Uppdraget var att hitta någonting som man kan göra ljud med på ett synligt sätt, att mäta upp en sträcka som är minst 100 meter, ställa sig i varsin ända och så ta tiden. Hur lång tid tar det för ljudet att komma fram? Till hjälp fick eleverna ett stoppur, en karta över området, en linjal och uppdraget att hitta en lämplig plats på kartan att utföra experimentet på.

– De flesta hamnade på sträckor som var ungefär hundra meter. Det blir en bra träning i kartläsning, och att räkna om världen. Men det är bra om man kan göra kartan i en enkel skala så att den går lätt att arbeta med, säger Fredrik.

340 meter per sekund är ljudets hastighet. Så på de korta sträckorna handlar det om att mäta upp ungefär en tredjedels sekund.

– Visst, det går snabbt! Men man kan inte räkna med att någon får ett exakt rätt svar. Det blir mer underlag till diskussionen efteråt. Men en grupp kom faktiskt fram till 333 meter per sekund. Det var jättekul!

Hemligheten bakom det lyckade resultatet var troligen att de lyckats hitta ett föremål som ger ett distinkt ljud.

– Därför är det bra om ett av föremålen är i metall. Till exempel ett kastrullock och en sten. Några provade att skrika, och då fick de inga vettiga resultat.

Någon grupp kom fram till resultatet 6 meter per sekund. Det kan man också använda i diskussionen efteråt.

– Man kan göra en grej av det. Jag gjorde inte det den gången, men om man vill kan man mäta upp sex meter i klassrummet, filma när någon gör ett ljud och sen i datorn lägga på en sekunds fördröjning, för att se hur det skulle vara.

Givetvis kräver det att eleverna är ok med det.

– Jag tycker det är viktigt med ett positivt klassrumsklimat. I mitt klassrum är det ok att ha fel. Ibland är det till och med en fördel att ha fel, för om man inte vågar chansa för att man är rädd för att göra fel så lär man sig kanske inte lika bra. Man ska kunna rycka på axlarna och skratta åt det tillsammans.

Just utomhuslektioner tycker Fredrik är ett gyllene tillfälle för att lära på ett annat sätt.

– Det bryter av och blir en kul grej. Man kommer ihåg det bättre och lär sig bättre när man får upptäcka något själv istället för att bli matad med information i ett klassrum.

Men det är ändå viktigt att förbereda väl i klassrummet och tydligt berätta vad det är som ska göras. Det gäller att också tänka igenom för vilken ålder den passar.

– 5:orna hade lite svårt att ta till sig syftet och instruktionerna, så jag rekommenderar den från årskurs sex.

Men då alla grupper var blandade med 5:or och 6:or så funkade det hela ändå väl.

– De tyckte det var roligt att komma ut och göra något som de inte var vana vid.

 

Fredrik Ekmans lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=25141

 

Tillbaka

Testa ljudets hastighet utomhus