Memory med vår- och sommarblommor

Vårterminen närmar sig sitt slut, men ännu finns några dagar kvar för lektioner. Ett sätt att lära nytt utan att dra igång ett stort projekt är att spela memory. Emilie Sundberg lät eleverna öva sig på några typiska svenska vår – och sommarblommor.

– Efter en vecka så kunde de detta, säger hon.

Det var när Emilie Sundberg upptäcke att många i hennes klass inte hade så bra koll på vanliga svenska träd, fåglar och blommor som hon bestämde sig för att göra memory på dem.

– Jag valde vanliga vilda blommor som man kan hitta i närområdet och som eleverna borde känna igen: ett memory för sommarblommor och ett för vårblommor, säger hon.

Som introduktion gick hon igenom nyttiga begrepp för att kunna prata om hur blommorna ser ut, som kronblad, stjälk, rot och liknande.

– Jag fick inspiration av en väldigt duktig kollega, Susanne Holmberg. Hon kunde förklara mycket, till exempel hur bladen sitter i förhållande till varandra på blommorna, säger Emilie.

Sedan gjorde hon två varianter av dessa memoryspel: en där varje par har samma färg på ramen, så att eleverna själva kan kontrollera att de valt rätt och en svårare variant med enbart gråa ramar. Vill man kan man fokusera på bara vår- eller sommarblommorna, men det går också att blanda de båda spelen om man vill använda fler kort. Då ramarna är olika går det lätt att sortera dem efteråt.

– Jag gjorde detta några gånger som ett stående inslag den sista kvarten på lektionen och efter en vecka så märkte jag att de kunde det här. Det är bättre att göra korta stunder många gånger än att göra allt på en gång, säger hon.

För att göra spelet mer effektivt lät hon eleverna ha alla bildsidor upp och så dra ett ordkort varje gång. Ett annat sätt att spela är att använda de begrepp som eleverna lärt sig och låta eleverna förklara bilderna för varandra.

– Den ena eleven tar ett bildkort och förklarar hur blomman ser ut och den andra eleven får fråga och gissa vilken blomma det är.

Vill man fördjupa artkunskaperna ännu mer kan man ta med eleverna ut på ett studiebesök i naturen.

– Min kollega gjorde detta och förberedde genom att först besöka området och fota de blommor hon kunde hitta. Sedan visade hon eleverna dessa, så att de redan i förväg visste vilka blommor de skulle leta efter. Det funkade väldigt bra!

 

Emilies memory med vår- och sommarblommor med enfärgade ramar:
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=26156

Sommarblommor med färgkodade ramar:
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=26153

Vårblommor med färgkodade ramar:
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=26152

Trädmemory:
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=26150

 

Tillbaka

Memory med vår- och sommarblommor