Påskmatte med kombinatorik

Även i coronatider blir det påsk. Daniel Spångberg har lagt upp en lektion som både ger utrymme för kreativitet och mattetänk, och som relativt enkelt också kan göras hemma: färglägg påskägg med olika antal färger och ta reda på hur många varianter det kan bli. Med fyra svårighetsgrader funkar det i de flesta årskurser och grupper.

– Jag lade ut den här uppgiften på lektion.se för att den fungerade såpass bra. Jag hade 10-12 elever i gruppen som gått ut grundskolan utan fullständiga betyg. Några behövde en väldigt grundläggande nivå, medan några var riktigt särbegåvade i matte, säger Daniel Spångberg.

Han förklarar att han ville skapa en uppgift som såg ungefär likadan ut för alla i gruppen, även om svårighetsgraden varierade. Det åstadkom han med papper fullt med ägg på.

– Skillnaden är bara antalet färger man får använda och antalet fält på äggen. Men det betyder att man kan använda dessa till många olika kunskapsnivåer. Från väldigt grundläggande och hela vägen upp till gymnasienivå, där eleverna ska formulera en matematisk formel och jobba med talserier, säger han.

Resultatet blev en rolig och kreativ lektion där eleverna kunde jobba på självständigt.

– De tyckte det var jättekul faktiskt. I början kanske några tyckte att det kändes barnsligt, med de accepterade det. Det blir ju också lite av en problemlösning där du får fundera på vilken strategi du ska använda för att vara säker på att du har använt alla möjligheter och inte har missat något alternativ, säger han.

Äggen ritade Daniel själv och de övriga bilderna hittade han på pixabay, där det går att hitta många upphovsrättsfria bilder. Men just äggen är så pass enkla att de faktiskt går att måla av.

– Skulle man vilja göra detta på distans och några inte har tillgång till skrivare så går det ju att måla av dessa figurer, då de är så pass enkla, säger han.

Hans tips till de som vill använda uppgiften är att börja enkelt.

– Det är bättre att börja på en låg nivå som man vet att eleverna klarar av och sedan fortsätta ett hack upp.

Dessutom gäller det att vara tydlig i presentationen.

– Meningen är att det ska vara en färg per fält, och gärna med mönster. Men man får inte lämna fälten vita, då stämmer inte formlerna!

 

 

Daniel Spångbergs lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=31495

 

 

Tillbaka

Påskmatte med kombinatorik