Hitta någon som… på franska

Vem har träffat farfar, vem har gjort en snögubbe, vem har fått en bok i julklapp? Hitta någon som… är en klassisk övning efter jullovet som går att göra i såväl bingoform som med en vanlig lista. Mikaëla Lind la upp en variant på franska, utan tävlingsmomentet.

– Om man gör en tävling av det finns risken att de skyndar sig så mycket att de inte lär sig något på övningen, säger hon.

Att låta alla elever gå runt i klassrummet och fråga varandra vad de har gjort på jullovet är inte bara en social och trevlig övning. På språklektionen blir det också ett tillfälle i att öva sig i konversation och grammatik. Mikaëla Lind undervisar i franska och spanska på Katarinaskolan i Uppsala och brukar göra övningen i bägge språken. På franska blir det en övning i dåtidsformen passé composé.

– Jag brukar gå igenom först och ge eleverna ett exempel så att de kommer ihåg konstruktionen och vet vad de ska göra. Sedan brukar jag vara med i minglet också, dels för att de då hör mig och för att det också är ett tillfälle för mig att lyssna på dem. På så vis märker jag vad de kan och vad jag kanske behöver gå igenom igen, säger hon.

Det är bara tillåtet att prata på franska under övningen, och den som blir färdig med sin lista uppmuntras att fortsätta mingla.

– Jag brukar säga att det kan finnas någon som fortfarande behöver fråga den eleven något, säger Mikaëla.

Listan på saker att fråga om försöker hon anpassa till varje klass, även om mycket återkommer, såsom vem som har gjort en snögubbe, vem som ätit skinka och vem som har åkt pulka.

– Om jag vet att någon ska göra något speciellt så kan jag lägga till det. Det ska ju gå att hitta någon som gjort det som står på listan, säger hon.

Eftersom det var några år sedan hon la upp just listan på franska kan några saker behöva uppdateras.

– Frågan om någon har registrerat sig på facebook känns ju inte aktuell längre. Nu skulle jag kanske snarare fråga om någon har prövat att lägga ifrån sig mobilen en hel dag till exempel, säger Mikaëla.

Får man bara till frågor som passar klassen och som inte pekar ut någon på något sätt så lär det bli en bra start på den nya terminen.

– Det brukar vara väldigt engagerande när alla är med och pratar samtidigt, säger hon.

När alla börjar bli färdiga kan man ha en uppsamlande avslutning i helklass och höra vem som har gjort vad.

– Man kan också låta alla berätta för sin bänkgranne vad de har skrivit på sin lista. Oavsett vilken genomgång man väljer så blir det automatiskt mycket prat och övning på böjningen i tredje person. Det är sånt som vi språklärare älskar, säger Mikaëla.

Mikaela Linds övning hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=8092

Tillbaka

Hitta någon som… på franska