Om kritiken mot lektion.se

Emellanåt blir vi medvetna om olika typer av kritik mot lektion.se. Det kan vara allt från att det finns för många gamla lektioner, att de inte kopplar till läroplanen eller att det finns fakta- och stavfel i texterna. Om kritiken är rätt eller fel vill vi inte gå in på, men vi vill här bemöta den och berätta mer om tanken med lektion.se och hur sajten kan användas på bästa sätt. 

Lektion.se startade 2006, innan explosionen av alla sociala medier ägde rum. Tanken var att vara en mötesplats för lärare och en sajt där man delar med sig av sina idéer, erfarenheter och färdiga lektioner. Med era upplagda lektioner blev det en idébank där man kan hämta inspiration likaväl som hela lektioner. Numera går det att diskutera det mesta i en mängd olika sociala forum, men fortfarande är lektion.se en unik lektionsdatabas där du kan söka efter vad du är ute efter i stunden. Kanske upptäcker du att någon precis gjort det du tänker göra, eller kanske får du en helt ny idé att pröva. 

Många av de lärare vi pratat med genom åren säger att de använder sajten just för att hitta inspiration. Kanske tar de inte och kopierar en lektion rakt av. Snarare ändrar de lite så att det ska passa just deras klass. Eller så tar de själva idén och gör något helt eget utifrån den. Kanske lägger de själva upp slutresultatet som en ny lektion om de känner att det blev lyckat. 

Hur ställer vi oss då till att lektionerna som ligger uppe kan innehålla faktafel, stavfel eller ha blivit inaktuella? 

Ja, givetvis vill vi ha en så bra sajt som möjligt med ett bra och relevant innehåll. Men här ligger bollen hos användarna. Vi går inte in och granskar eller petar i några lektioner. Alla medlemmar är välkomna att ladda upp sitt material och att använda det som ligger upplagt. Men här liksom på andra ställen behöver man kunna vara källkritisk. Är det som står korrekt? Finns det källhänvisningar? Funkar det för mina elever? Kommentarsfunktionen gör det också möjligt att berätta om de eventuella fel man upptäckt direkt till lektionsförfattaren. På så vis kan användare hjälpas åt att göra materialet bättre. 

Sedan lektion kom till har vi också fått en ny läroplan. En vanlig kommentar vi får är att många lektioner inte kopplar tillräckligt tydligt till den. Men liksom skolverket skriver på sin hemsida så har skolan ett brett bildningsuppdrag. Varje lärare väljer själv ut vilken undervisning som passar elevgruppen och dess förutsättningar. 

”Syftet och det centrala innehållet ger dig information om vad som är väsentliga kunskaper i ämnet, men det är du som avgör hur syftets och det centrala innehållets delar väljs ut och kombineras i ett arbetsområde i undervisningen. Du väljer ut vad som ska ingå, hur undervisningen ska utformas och vilka kunskaper den ska hjälpa eleverna att utveckla inom det aktuella arbetsområdet.” (https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/sa-anvander-du-laroplanen-for-grundskolan)

Vi menar att många lektioner absolut relaterar till läroplanen, även om det inte alltid är specifikt utskrivet. Här får var och en själv känna av vad man vill få ut av lektionen. Vi har frågat några lärare om hur de använder lektion.se. En av dem svarade att hon ofta har en baktanke kring ämne och område redan när hon börjar leta material. Syftet med undervisningen är redan uttänkt, och letandet anpassas efter det. Ibland tar inte kursboken upp precis det hon är ute efter och ibland behövs det extra material till elever som behöver träna mer eller utmanas. Ibland behöver materialet bearbetas, eller kanske kompletteras med andra lärares bidrag. 

Tanken med lektion är samma nu liksom vid starten. Det ska vara en idébank för att underlätta lärares vardag. Varför göra allt själv när man kan göra saker tillsammans? Om vi delar med oss och hjälper varandra så blir arbetet lättare för oss alla. Hittar man material med tydlig koppling till kunskapskrav och läroplan kan man spara en hel del planeringstid. Andra gånger får man tänka till mer själv. Men för de allra flesta går det troligen att hitta relevant material på lektion.se. 

Ibland kanske det svåraste är att hitta bland mängden av alla lektioner som faktiskt finns. Då är vårt tips att se till att söka med de avancerade inställningarna. 

Så här använder du lektion.se bättre:

  • Sortera söksvaren efter datum om du behöver ha en aktuell lektion.
  • Sortera söksvaren efter popularitet om du vill ha en lektion som många andra redan gillat. 
  • Var kreativ när det gäller sökord. Tyvärr har vi ingen möjlighet att kategorisera om lektionerna exempelvis är skrivövningar, läsuppgifter eller längre temaarbeten. Men prova att välja ditt ämne och sök utan att fylla i något ord. Då får du en betydligt längre lista med lektioner att undersöka närmare. Kanske hittar du något helt annat att använda en annan gång… 
  • Gillar du vad en specifik lärare lagt upp? Klicka på namnet och se om hen lagt upp fler intressanta lektioner.
  • Lägg själv upp lektioner som du är nöjd med och tror skulle vara till hjälp för andra. Sajten blir vad ni användare gör den till! Så dela mera!

 

 

Tillbaka

Om kritiken mot lektion.se