Tips för att väcka läslusten

Läsning är fundamentalt för alla ämnen i skolan. Men hur gör man eleverna läsglada? Vi frågade författaren till en av vår sajts mest populära lektion på ämnet. Christina Klittmark är numera pensionerad, men hade redan omkring 30 års erfarenhet som svensklärare på högstadiet när hon lade upp sin lista med tips på hur man stimulerar till läsning.

”Lärarens främsta uppgift är kanske att sprida sitt eget litteraturintresse.” Det skriver Christina Klittmark som inledning till sin gedigna lista full med tips på hur man kan göra läsningen intressant för eleverna.

– Det viktigaste är att eleverna tycker om texten, så att de njuter av att läsa och får viljan att läsa mer, säger hon.

Därför är ett av hennes bästa, men kanske också svåraste, tips att hitta rätt bok till rätt elev.

– Svenskan är ju ett ämne där man kommer eleverna så nära. Det bygger på att man får ett förtroende och att de känner att man vill deras bästa. Jag har haft tur och känner att jag lyckats med det. Som lärare vet man vad de sysslar med och vad de tycker om, så hittar man då något i biblioteket som matchar det, ja då blir det lättare att motivera läsningen också nästa gång.

Även högläsning är något hon rekommenderar varmt.

– Att läraren läser högt, ganska så regelbundet för eleverna ger väldigt mycket, precis som när föräldrar läser för sina barn. Det får dem att varva ner, bli lugna och träna på att lyssna, vilket de ofta inte är så vana vid. Det ska helst gå i ett hela tiden för många, säger hon.

En variant på högläsning är att hela klassen läser högt, där läraren börjar och den som känner för det får fortsätta att läsa.

– Man skulle kunna tro att det skulle bli tyst, men det var alltid någon som ville fortsätta. Ibland två samtidigt, som då fick komma överrens, säger Christina.

Även föräldrarnas engagemang är en viktig del som man gärna kan utnyttja, exempelvis genom att eleverna får i uppdrag att läsa högt för föräldrarna eller att de får ta med sig ett arbete de gjort i skolan och som föräldrarna får bedöma.

– En del föräldrar tycker kanske att det är svårt, men det kan egentligen räcka med att man skriver ordet bra! Det betyder så mycket för eleverna att få bekräftelse också utanför skolan, säger Christina.

Hennes lista innehåller många andra tips, som exempelvis att arbeta med bokcirklar och andra aktiviteter som får igång diskussionen om litteraturen.

– De får ut väldigt mycket av samtalen och man kan höra reaktioner som att ”åh, jag vill läsa din bok också”!

Tävlingar, författarbesök, att arbeta två och två med att läsa för varandra och inte minst samarbete med andra ämnen såsom bild och historia kan också hjälpa till att göra läsningen mer intressant. Till exempel kan eleverna två och två läsa varsin text, återberätta för varandra vad de läst och sedan får den andra i uppgift att skriva ner vad som berättats.

– Det kunde bli ganska roligt och intressant att se hur man uppfattat vad den andre berättat, säger Christina.

En annan populär aktivitet hon gjort var när niorna fick läsa högt för sjuorna, eller till och med för elever i mellanstadiet.

– Det uppskattades från båda sidor, säger hon.

Vill man att eleverna ska få en fördjupad förståelse för boken de läser kan de få i uppgift att skriva brev till någon i boken eller till författaren.

– Breven till författarna har vi många gånger skickat iväg på riktigt, berättar hon.

Till sist så handlar mycket av svenskaämnet att få eleverna att tycka om läsning. Christinas erfarenhet är att många faktiskt gör det.

– Jag har till exempel låtit eleverna göra en lista med tio motiveringar till varför man ska läsa en bok, och det hade de inga problem med att komma på, säger hon.

Ibland har man också bara tur, med elever som inspirerar varandra.

– Jag kommer ihåg en gång när jag bestämt att vi tillsammans skulle läsa På västfronten intet nytt. Det var i samma veva som en ny elev börjat i klassen. Boken låg på katedern färdig för att presenteras och han kommer in i klassrummet och utbrister ”Wow! Det här är världens bästa bok! Ska vi läsa den?” Sedan ville alla ha den boken. Det var fantastiskt!

 

Christina Klittmarks tipslista hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=567

 

Tillbaka

Tips för att väcka läslusten