Kombinera matteuträkningar med utelek

När våren slår till är det svårt att sitta inne i klassrummet. Ellika Malmgård har lagt upp flera mattelektioner som kombinerar uträkningar i olika svårighetsgrad med fysiska aktiviteter utomhus som att kasta boll, hoppa hopprep, springa runt ett träd och även en och annan tungvrickningsramsa.

– Tanken är att använda alla sinnen, säger Ellika.

Ellika Malmgård är speciallärare i matematik på Kareby skola utanför Kungälv och har lagt upp en rad olika utemattelektioner för att komplettera det arbete som görs i böckerna. Det blir övningar där alla sinnen är involverade, vilket uppskattas av eleverna.

– De gillar ju det! De tycker det är skönt att vara ute, även om de ibland kan tycka det blir lite för varmt, då vi har en innergård som vi är på, säger hon.

De lektioner som hon här på lektion.se döpt till utelek har hon delat upp i olika svårighetsgrader som fungerar från årskurs två och upp till sexan. Samtliga går ut på att eleverna två och två får lösa matteuppgifter som också är kopplade till en fysisk aktivitet såsom att hoppa hopprep x gånger eller studsa en boll mot en vägg ett antal gånger. Alla uppgifter har en a- och en b-uppgift, där b-uppgiften ofta går ut på att halvera, dubbla, minska eller öka.

– Då kan den ena eleven göra a-uppgiften och den andra kan göra b, så får de turas om att räkna och vara aktiva. Idén kom från början från en annan lektion på lektion.se som handlade om hälften och dubbelt, säger hon.

När eleverna löst sina uppgifter visar de upp resultatet och får en ny uppgift. Är det fel får de hjälp med att göra om. Med finns också ett protokoll där eleverna kan kryssa av vilka uppgifter de löst, men tanken är inte att det ska vara en tävling.

Hon har också lagt in några tungvrickningsramsor.

– Den övar ju bland annat artikulation och koncentration, och så är det en kul grej, tycker jag!

Att genomföra en utomhuslektion kräver lite förberedelser.

– Det är bra att ha en låda med bollar och hopprep i. Det är också mer personalkrävande om man ska kunna hjälpa eleverna och dela ut lapparna med uppgifter, säger Ellika.

Men fördelarna är många.

– Matte är ofta väldigt teoretiskt, och det är bra att förena det med olika inlärningssätt. För de elever som har mycket spring i benen är det ju bättre att vara ute. Jag ser det också när jag har andra mattelektioner i exempelvis geometri. Det blir en helt annan rörelse att mäta omkrets och areal utomhus än när man ritar i boken med en linjal.

 

Ellika Malmgårds Utelek-lektioner hittar du här:

Utelek 2: ungefär för årskurs 2-4

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=19405

Utelek 3: ungefär för årskurs 3-5

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=19406

Utelek 4: ungefär för årskurs 4-6

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=26215

 

 

 

Tillbaka

Kombinera matteuträkningar med utelek