Utmaningar utomhus för bättre engelska och gruppgemenskap

Måla flaggor, sjunga och leka kurragömma. Med olika utmaningar som eleverna ska lösa i grupp kan man skapa en rolig och lärorik utomhuslektion. Emelie Gunnstedt inspirerades av en Amerikansk reality-serie och satte ihop ett häfte med lagom svåra utmaningar till sina mellanstadieelever. Uppmaningen att försöka prata engelska under tiden ledde till en praktisk träning under avdramatiserade förhållanden.

Att få eleverna att använda sina engelskakunskaper konkret var en av tankarna bakom Emelie Gunnstedts lektion Amazing Race. Som namnet antyder är det inspirerat från den amerikanska reality-tävlingen Amazing Race, som sänts under många år i USA och även några säsonger här i Sverige.

– Jag tittade själv på den för ett antal år sedan och när jag blev lärare tyckte jag att det kunde vara kul att göra något liknande, säger hon.

Tv-serien bygger på att några lag reser till olika länder och löser ett antal utmaningar längs vägen. Även om inte Emelies lektion innehåller något resande så är tanken liknande: eleverna delas in i grupper och utför en rad utmaningar, som alla måste lösas innan man kan ta sig an nästa.

Utmaningarna har hon delvis försökt att koppla till engelska-ämnet. Det handlar till exempel om att rita engelskspråkiga länders flaggor, att sjunga en engelsk sång och att skriva en kort berättelse. Men det finns också med fysiska aktiviteter som att skapa en mänsklig pyramid, att hämta pinnar eller att leka kurragömma. Målet är att allt ska göras på engelska, och på köpet kommer också fysisk aktivitet och bättre gruppkänsla.

– Jag inspireras av inlärningsteorin TPR, Total physical response. Det går ut på att jag som lärare exempelvis säger på engelska att ”nu hoppar jag hopprep” samtidigt som jag gör det och låter eleverna få göra det också. Sedan så förknippar de rörelsen med de orden. Det är lite som när man lär sig sitt modersmål, och fungerar främst i den tidiga språkutvecklingen, säger hon.

Elevernas favorituppgifter har just varit de fysiska delarna som att leka kurragömma. Lite svårare blev det när de skulle komma på en engelsk sång att sjunga.

– Då brukar jag fråga ”vilken är din favoritlåt?”. Ofta visar det sig vara en engelsk sång och då säger jag att de kan sjunga refrängen till den. Det handlar mycket om att våga prata engelska framför de andra, och med den här lektionen avdramatiserar man det hela, säger Emelie.

Hennes tips för att få till en så bra lektion som möjligt är att anpassa materialet till det eleverna kan – det ska vara en rolig övning. Det är också bra att först gå igenom alla ord som kan vara svåra, så att eleverna sedan kan jobba så självständigt som möjligt. Hon försöker också se till så att grupperna blir så bra uppdelade som möjligt när det gäller var och ens engelskakunskaper. Vissa saker i upplägget har hon också fått tänka om.

– Jag hade med några uppgifter där man skulle hämta saker, som ordböcker… Men det blir lätt att eleverna springer och skyndar sig, med risk för att någon sida går sönder, så det kan man vara lite försiktig med.

Hon gör inte lektionen som en uttalad tävling med priser, men en tävlingskänsla brukar ändå infinna sig.

– Det sporrar ju eleverna. Sedan kan man prova att göra lektionen en månad senare. Då kan de istället tävla mot sitt eget resultat, säger Emelie.

 

Emelie Gunnstedts Amazing race-utmaningar hittar du i två varianter, en med 15 uppgifter:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=30708

…och en med 30 uppgifter, för lektioner där man har mer tid:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=30761

 

 

 

Tillbaka

Utmaningar utomhus för bättre engelska och  gruppgemenskap