Uppgift: gestalta revolutioner

Ett sätt att verkligen involvera eleverna i historieundervisningen är att göra en examinationsuppgift där de får illustrera en historisk händelse med någon form av gestaltning, såsom en film, en pjäs eller ett bildspel. Gymnasielärare Eva Olausson tog ett helhetsgrepp kring upplysningstankarna, franska revolutionen, amerikanska revolutionen och den industriella revolutionen och resultatet blev engagerade elever och roliga redovisningar.

Boston Tea Party, slaget vid Waterloo eller en fiktiv diskussion mellan Jean Jaques Rosseau och Mary Wollstonecraft. Det var några av alternativen på listan över ämnen att redovisa på temat revolutioner. Eva Olausson ville få eleverna att sätta sig in i vilka grundtankar som genomsyrade de olika revolutionerna och få dem att reflektera över hur dåtiden påverkar nutiden.

– De tyckte det var jätteroligt. När eleverna får göra något kreativt så tycker de att uppgiften är så pass rolig att de gör extra ansträngningar, och den kunskapen sitter dessutom bättre. Man kommer ju inte ihåg allt, men ofta så är det de gångerna som man gjort något speciellt, säger hon.

Resultatet blev väldigt varierande redovisningar. Någon grupp gjorde en underhållande film om Waterloo, någon en pjäs om stormningen av Bastiljen och andra gjorde vanliga redovisningar med bildspel.

– Det var dock inte någon som hade valt att göra en fiktiv diskussion mellan en historisk person och en från vår tid, som jag hade hoppats på, men det kräver ju givetvis en hel del också, säger Eva Olausson.

Däremot gjorde flera elever kopplingar kring vad det är som startar en revolution. De såg många likheter med den arabiska våren.

– De såg hur revolutioner gärna startar från folket, som ofta levt länge under förtryck, och såg likheter i att det ofta startar med en utbildad medelklass som arbetar och kämpar.

Förutom att uppgiften är rolig så kräver den också att man tänker till och sätter sig in i dåtidens tankar och förutsättningar.

– Är du riktigt intresserad kan du ju gå hur långt som helst i denna uppgift, säger Eva.

Hon tror att uppgiften passar bättre ju äldre och mognare eleverna är och en förutsättning är att man nyligen gått igenom de olika revolutionerna. Då det handlar om ett stort ämnesområde tipsar hon om att själv vara ordentligt påläst innan man delar ut uppgiften.

– Se till att ha tips på var man kan leta vidare efter information, för det är inte alltid eleverna är så ambitiösa med att leta själva. Det kan vara bra att ha några artiklar att ge ut. Har skolan en bra bibliotekarie så ska man se till att använda det! De sitter på extremt mycket info om att hitta fakta.

Vill man göra arbetet mer omfattande kan man göra det hela till ett samarbete med svenskan.

– Då får man mer tid för det och kan bedöma manus och språk också, säger Eva.

 

Eva Olaussons lektion hittar du här:

https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=18787

 

 

 

Tillbaka

Uppgift: gestalta revolutioner