Lektion : Talblock/räknelåda

5 omdömen
Petra Moudi
29 mars 2011
29 mars 2011
Matematik, Matematik spec.
Grundskola år F-9
Laborativt material i matematik

Beskrivning

Jag har tillverkat talblock, där entalen är i rött, tiotalen i gult och hundratalen i grönt. Jag tycker det är bättre att ha alla ental i rött, då eleverna får lov att räkna (ut) hur många kvadrater varje block innehåller istället för att de direkt ser vilket tal blocket symboliserar genom färgen som hos Gudrun Malmers talblock (men kanske har jag fel och självklart kan det även variera från elev till elev samt på vilken nivå blocken används).

Så här gör du:

- skriv ut materialet i den omfattning du behöver

- laminera

- klipp ut entalen (här får du tänka till eftersom jag inte har färdiga tablock... Det kan även vara lite knivigt med saxen, men inte alltör svårt, personligen grejjade jag det i en handvändning! Det är dock perfekt att få hjälp av föräldrar med detta i slutet av ett föräldramöte... De kan i så fall kanske hålla sig till ett tal var så blir det lättast) om du/eventuella medhjälpare känner osökerhet över hur tablocken ska se ut kan så kan du kika på den här fina lektionen (där du för övrigt finner tablocken för entalen i olika färger om du föredrar det): http://www.lektion.se/lektioner/lektion.php?id=14698

- klipp ut tiotalen (betydligt lättare än entalen!)

-klipp ut hundratalen (de är redan klara och därmed lätt som en plätt att klippa ut! Du kan till och med sätta eleverna på lite finmotorisk övning...)


Lägg gärna det färdiga materialet i en fin låda och låt sedan eleverna leka och laborera med materialet!

Själv funderar jag även på sättahäftmassa på baksidan av (en del av) talblocken, det blir mer lättarbetat på så vis och det är lättare att spara eventuella mönster eller andra skapelser eleverna har gjort med sina talblock till nästa lektion.

Jag hoppas någon kan ha nytta och glädje av mina talblock!

lektion.se Talblock/räknelåda lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.