Lektion : Kolsvart - En spänningsserie om NO

(Färre än 5 omdömen)
Adam Rylander
3 februari 2020
Biologi, Fysik, Kemi
Grundskola år 4-6
Tips

Beskrivning

Kolsvart är en TV-serie i 6 delar på UR-skola som behandlar NO ämnet. Mina klasser har än så länge tyckt väldigt mycket om upplägget att se ett avsnitt och sedan diskutera innehållet och (obland) göra tillhörande laboration. Serien kommer med en lärarhandledning under fliken "pedagogiskt syfte".  

Nedan kommer en beskrivning av seriens mål och syfte som är hämtat från den tillhörande lärarhandledning.  

https://urplay.se/serie/206225-kolsvart

 

MÅL OCH SYFTE:  Kolsvart kontextualiserar och problematiserar några centrala innehåll från kunskapskraven för åk 4-6. Tanken är att eleverna ska kunna pekapå fenomen i ett sammanhang och introduceras för nya ämnesområden på ett annorlunda sätt.   För varje avsnitt finns en eller fleratillhörande laborationer som utgår ifrån något som har behandlats i avsnittet. Efter varje laboration finns det föreslagna diskussionsfrågor och frågeställningar att utgåifrån.

Varje avsnitt har även exempel på flerarbetsområden som du som lärare kan välja att arbeta med tematiskt utifrån ämnetskursplan.  

Frågeställningarna och efterförljande diskussionsfrågorna är utformade så att eleven har möjlighet att visa förmågor kopplade till kunskapskraven. I samtliga laborationer förväntas eleverna använda de naturvetenskapliga metoder och arbetssätt som är kursplanens centrala innehåll.  

Upplägg:  Tanken är att du som lärare ska ha sett serie/avsnittet, läst lärarhandledningen och gjort de anpassningar som du anser nödvändiga för din klass. Det kan vara allt ifrån att förbereda språk och termer till att anskaffade kemikalier som kan behöva förberedas. Självklart lägger du upp din lektion på det sätt du anser mest passande utifrån dina elevernas mognad och vad ni har ekonomisk, praktisk och logistisk möjlighet att genomföra.  

Förklara vad en laborationsrapport, vetenskaplig arbetsmetod och hypotesär innan ni inleder ert praktiska arbete med experimenten.  

NÅGRA ÖVERGRIPANDE FRÅGOR SOM NI KAN VILJA TA UPP ÄR:   Vad kände ni var relaterat till NO i det här avsnittet? Har ni sett eller kan ni tänka er att man har användning av den här kunskapen på andra områden i samhället? Är det här trovärdigt? i så fall varför? Eller varför inte?  

Varje avsnitt har en eller flera specifika laborationer kopplade till sig som utgår ifrån något NO-relaterat som tagits upp. Utöver laborationerna finns i varje avsnitt flera äm-nen kopplade till läroplanens centrala innehåll för NO-ämnena. En lista med ämnen som tas upp i avsnittet står i inledningen till lärarhandledningen för respektive avsnitt. Ämnet som har en laboration kopplad till sig är fetmarkerad.  

Lycka till!      

 

 

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.