3

Lektion : General & Spion med alternativa bilder

Författare: Martin Martin
Datum: 14 november
Senast uppdaterad: 14 november
Ämnen: PRA/EST, Idrott & Hälsa
År: Grundskola år 3–6
Lektionstyp: idrottslek

Beskrivning

Två lag. Alla deltagande i båda lagen får varsin "superhjältebild". Bilderna är numrerade från 1 till 15. Nummer 1 är Pikachu och nr 15 är Pippi Långstrump.

Lagen startar på varsin sida av banan, som kan vara en skog, gympasalen eller en annan yta som går fint att springa runt på. På varje sida finns ett fängelse som man kan märka ut med koner, matta, hopprep knutet runt ett träd, eller liknande.

Spelet går ut på att Pikachu ska försöka ta Pippi i det andra laget tillfånga. Pikachu är nämligen den enda som kan/får fånga Pippi.

När leken startar ska lagen försöka kulla spelare i andra laget. Får man tag i någon annan ska man visa sitt kort för den andra. Den som har högst kort vinner och då måste den förlorande kompisen följa med till fängelset. Om man har samma siffra så händer det ingenting och man får fortsätta jaga någon annan.

Man kan bli fri från fängelset genom att bli räddad av en kompis till sin egen sida.

Laget som först fångar det andra lagets Pippi vinner omgången.



    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.