Lektion : Leia och björndjuren knäcker rymdkoden

Sponsor: Rymdstyrelsen
Datum: 10 september
Ämnen: Ma/No/Teknik, Fysik, Matematik, SV/SO, Samhällskunskap
År: Grundskola år 4–6
Lektionstyp: Arbetsuppgift

Beskrivning

Leia och björndjuren knäcker rymdkoden

“Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är ett studiematerial i form av ett rymdäventyr med spännande uppdrag för elever i årskurs 4–6 och som sätter fokus på rymden, matematik och programmering. Materialet är en fortsättning på ”Leia och björndjuren – en upptäcktsresa i rymden” som Rymdstyrelsen tidigare har givit ut, ett material som är riktat till årskurs F-3 och handlar om planeterna i vårt solsystem.

Materialet består av en berättelse i fem kapitel med tillhörande uppdrag där eleverna får lösa matematik- och programmeringsuppgifter och svara på frågor om rymden. Det finns en lärarhandledning med lektionsförslag och länktips samt ett separat elevmaterial där hela äventyret finns med serieinspirerade bilder som lockar till läsning. I elevmaterialet ingår kunskapsfrågor, faktadelar, matematik- och programmeringsuppgifter.

Eleverna får följa med de tre björndjuren Obi, Wan och Zen ut i rymden. De sänds upp med den svenska satelliten Mats och behöver rädda satelliten från att kollidera med rymdskrot innan de med hjälp av sin kompis Leia kan fortsätta resan mot Mars, där de ska bygga upp en miljövänlig tankstation. Materialet låter eleverna ta del av aktuell rymdforskning. De får stifta bekantskap med björndjur som även i verkligheten har överlevt besök i rymden – utan rymddräkt. De får lära sig om planeterna och om hur satelliter hjälper oss på jorden, om miljöförstöring, tyngdlöshet och mycket annat. Då huvudpersonerna i vår berättelse är de första varelserna som sätter sina fötter på planeten Mars ges även eleverna möjlighet att resonera och reflektera om hur vi bygger samhällen, vad lag och rätt är och vem det är som ska bestämma. Koppling till läroplanen Materialet ligger i linje med Lgr 11 (reviderad 2018). Det kopplar till kursplanen för årskurs 4–6 inom matematik, teknik, naturvetenskap, samhällskunskap och kan med fördel användas ämnesintegrerat. Genom att kombinera äventyret i berättelsen med det roliga och utvecklande i att räkna och programmera för att lösa utmaningar vill vi med det här materialet inspirera elever till att lära sig mer om rymden, programmering och matematik. Materialet är uppbyggt så att det ska kunna användas som en helhet eller som valbara delar.

Materialet är framtaget i samarbete mellan Rymdstyrelsen, Kodcentrum och Mattecentrum.

 

 

 



    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.