4

Lektion : Analysera ett tal - uppstart

Författare: Theres Farcher
Datum: 3 september
Ämnen: SV/SPRÅK, SVA, Svenska
År: Gymnasiet
Lektionstyp: tal, retoriskt tal, öva, träna tillsammans

Beskrivning

Jag har uppmanat eleverna att se filmen Vaiana. 

1- Lektion 1: Vi går igenom stilfigurer.

2. Eleverna får skriva börjor på ett tal (utifrån något närliggande ämne så som till exempel rökförbudet som kom i somras på uteserveringar) utifrån några stilfigurer. De Skulle skriva 4 olika starter, men ämnet kunde vara det samma. Sen redovisade de i grupperna framför klassen. Det blev en jättekul och kreativ start.

3. Jag hade skrivit stilfigurer på lappar. Eleverna fick ha en fusklapp över stilfigurerna. 3 elever fick i uppdrag att ta varsina lappar och likt en charader framföra dem (de hann förbereda sig mellan gångerna när en person gjorde sin). Grupperna fick sedan räcka upp handen och gissa på stilfiguren. Gick mycket bra och de tyckte det var superkul.

"Som grädde på moset" har jag nu förberett ett fejkat försvarstal där Vaina behöver försvara sin titel som hövding när hon återvänder till ön. Det försvarstalet lägger jag ut här. I det ska i första hand stilfigurerna hittas (analyseras), identifiera ethos, pathos och/eller logos i texten är också bra.

Vi går inte in på värdeargument, sakargument etc i detta försvarstal. Det får de genomgång i sedan.

 

Exemplen i stilfigurerna har jag utifrån egen kunskap, samt ibland inspiration från wikipedia i enlighet med deras grundprinciper använt mig av (En av Wikipedias grundprinciper är att dess innehåll ska vara fritt. Till skillnad från många andra källor på och utanför Internet får du alltså återanvända Wikipedias material – utan att betala, utan att fråga om lov och utan att smyga - https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Att_återanvända_material_från_Wikipedia). 

 



    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.