Lektion : Jordens äldsta sten har hittats på månen

Sponsor: Naturhistoriska riksmuseet
Datum: 25 mars
Ämnen: Ma/No/Teknik, Fysik, Kemi, NO
År: Grundskola år 9
Lektionstyp: Föreläsning (8 minuter) med tillhörande arbetsmaterial

Välkommen till Fråga forskaren-forumet!

Här ställer du dina elevers frågor om forskning, rymden och geologi. Forskaren Jeremy Bellucci sitter redo att svara på elevernas frågor under vecka 15, den 8-12 april. Frågorna kommer att besvaras på engelska, men det går bra att fråga på svenska.

Vi ber er hålla inläggen till enbart elevfrågor, inlägg som inte följer detta kommer att tas bort.

Bevaka forumtråden så får du ett mail när era frågor är besvarade. Du bevakar genom att klicka på den gröna "Bevaka"-knappen överst i forumet.

Välkommen med dina elevers frågor!
Sara, museipedagog

Beskrivning

Låt dina elever fråga forskaren! Vecka 15, den 8-12 april, kan du ställa dina elevers frågor till forskaren Jeremy Bellucci. Länk till frågeforumet kommer att finnas här.

”What if an Apollo astronaut actually brought back a piece of Earth from the Moon?”

Låter det osannolikt? Inte alls, i den här filmen berättar forskaren Jeremy Bellucci vid Naturhistoriska riksmuseet om hur forskarlaget han ingår i för första gången kunde identifiera en bit av jorden i en sten från månen.

Nyheten fick stort genomslag i både svensk och internationell media i januari 2019. I filmen ges en unik inblick i laboratoriemiljön på Naturhistoriska riksmuseet där stenen analyserades, samt vilka bevis som hittades och som talar för att stenen verkligen kommer från jorden.

Detta tas upp i filmen

  • Hur och när jorden och månen bildades
  • Geologiska fakta om jorden och månen
  • Månfärderna
  • Laboratoriemiljön där stenen analyserades
  • Hur jordstenen identifierades och analyserades
  • Vilka bevis som finns som stärker påståendet att det är en sten från jorden

Filmen är på engelska med svensk text.

Nedladdningsbara dokument

Diskussionsfrågor för att arbeta vidare med filmens innehåll

Ordlista med begrepp som Jeremy tar upp

Jeremys länktips för den som vill veta mer

 

 


Om föreläsaren

Namn: Jeremy J. Bellucci

Jobbar på: Naturhistoriska riksmuseet

Forskar om: Geochemistry (geokemi)

Gymnasieutbildning (high school): Jordan High School, Sandy, Utah

Universitetsutbildning: University of Illinois, Urbana-Champaign (B.S in Geology) and University of Maryland, College Park (Ph.D. in Geochemistry.

Bäst med att forska: Discovering things no one has seen or known about before.

 

 

För den som är nyfiken på svenska studievägar inom geologi och geokemi följer här två varianter.

 

Namn: Johan Gren

Jobbar på: Vattenhallen Science Center (Lunds Universitet) och Naturhistoriska riksmuseet

Forskar om: Fossil mjukvävnad, dvs bevarade mjukdelar som hud, hår, fjädrar och ögon, från djur som levde för miljontals år sedan.

Gymnasieutbildning: Musikestet (Arvika) samt naturvetenskapligt basår (Lund)

Universitetsutbildning: Masterprogrammet i geologi och forskarutbildning (doktorandtjänst) i paleontologi, båda vid Lunds Universitet.

Bäst med att forska: Förmedlingen av vetenskap – att konstant befinna sig i ett lärande, samtidigt som man både undervisar på universitetet och kommunicerar med allmänheten. Att dela vetenskap, och i synnerhet den senaste forskningen, tycker jag är mycket belönande.

 

Namn: Cecilia Nilsson

Jobbar på: Masterstudent vid Naturhistoriska riksmuseet

Gymnasieutbildning: Natur natur (Lundsberg)

Universitetsutbildning: Fristående kurser: Maringeologi (havsbotten, sediment), Berggrundsgeologi och Isotopgeologi (geokemi) samt kandidatprogrammet i geovetenskap och masterprogram i geologi.

Bäst med att forska: Veta saker som ingen annan vet. Försöka ta reda på saker som ingen har utforskat än.

 

 


    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.