14

Lektion : Formativ bedömning gitarr

Författare: Lisa Kirwan
Datum: 19 oktober 2017
Ämnen: PRA/EST, Musik
År: Grundskola år 4–6
Lektionstyp: Arbetsuppgift

Beskrivning

Föregående år har vi arbetat med gitarr under ett flertal veckor, sedan har jag gjort ett individuellt "test" att spela upp för läraren mot slutet, för att se vad eleverna kan och skriva i omdömet. Men jag har insett att det var en onödigt summativ metod.

I år testar jag detta: Eleverna får lappen "Mina första ackord på gitarr", där de ser hur ackorden ser ut och kan öva. De väljer själva hur ambitiösa de vill vara. När de visat mig något de kan så sätter jag en signatur i rutan för om de kan ackordet antingen: med stöd, kan hitta själva, kan byta till andra ackord, eller kan byta med bra flyt.

Ackord som ingår: Em, A, D, A7, E, C, G, Am, Dm.
Det finns även en rad där jag kan notera om de lärt sig melodispel, tex Smoke On The Water är ju en populär första melodi att testa.

Hoppas på ett mer formativt arbetssätt med detta material!



    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.