Lektion : Multiplikationsalgoritmen - med olika uppställningar

(Färre än 5 omdömen)
Jöran Petersson
1 september 2017
Matematik
Grundskola år 2-5
Film

Beskrivning

I denna video görs en matematikdidaktisk jämförelse av några olika uppställningar för multiplikation. Den tar upp de tidiga skolårens introduktion av flersiffrig multiplikation, sena grundskolans multiplikation av bråk och gymnasiets polynommultiplikation. Särskilt jämförs hur centrala matematiska begrepp som positionssystem, distributiva lagen och kommutativitet syns i uppställningarna. Dessa begrepp är särskilt tydliga i uppställning i rutnät. Denna video tar också upp att en och samma uppställning med fördel kan användas för såväl decimaltal som bråk i blandad form, tal i andra baser än 10 och algebraiska uttryck. (Det är vanligt att använda olika uppställningar för att multiplicera dessa). Slutligen visas hur Maya-indianerna kunde multiplicera flersiffriga tal utan att behöva kunna multiplikationstabellen ens för ensiffriga tal.

För vidare läsning:
Barmby, Harries, Higgins & Suggate, (2009). The array representation and primary children’s understanding and reasoning in multiplication. Educational Studies in Mathematics, 70(3), pp 217-241
Petersson, J. (2016d). Multiplikation i rutnät. Nämnaren 2(43) s. 24-28.
Steinbring, H. (1997). Epistemological investigation of classroom interaction in elementary mathematics teaching. Educational Studies in Mathematics 32(1)49-92.
Suzuki, J. (2009). Modern Geometric Algebra: A (Very Incomplete!) Survey. Mathematics Teacher 103(1), 26-33.

Relaterat material

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.