Lektion : Livsmilljöer och Namngeografi - Anteckna och skriva faktatexter

7 omdömen
Jonathan Kipowski
4 november 2016
4 november 2016
Geografi, SO
Grundskola år 4-6
Arbetsuppgift

Beskrivning

Detta är ett material för namngeografi och livsmiljöer som jag skapat för min fjärdeklass när vi arbetat med Sverige på geografin i SO. Det är till för att lära sig Sveriges namngeografi, öva på att anteckna och sedan skriva faktatexter om livsmiljöer, naturresurser och hållbar utveckling.

Materialet är skapat utifrån UR Skolas TV-serie "Geografens testamente - Den stora Sverigeresan", fast man kan lika gärna använda den med andra serier, samtal eller material: http://urskola.se/Produkter/161203

Förberedelse
Innan vi började pratade vi först och främst om hur man gör när man antecknar och pratar om hur bra det är att anteckna oavsett vilken lektion man har. Vi går igenom stödord, tankekartor, att man kan skriva (eller illustrera) svåra ord eller saker som man inte förstår. Bara detta tar i princip ett lektionstillfälle.

Arbetsmetod
Under varje avsnitt har vi fokuserat på en livsmiljö och eleverna har fått göra egna anteckningar. Efter det första avsnittet har vi skrivit ner allas anteckningar på tavlan så alla kan se och komplettera sina egna, andra avsnittet gått igenom dem muntligt och från tredje avsnittet får de lita på sina egna anteckningar eller fråga en kompis om de missat något.

Efter varje avsnitt har vi tillsammans efteråt skrivit ner namnen på de landskap, vattendrag och tätorter som resan passerat. Efter hela serien ska man ha fått med allt.
De 25 landskapen, de 25 största tätorterna och 11 stora vattendragen bygger på Seterra Onlines övningssidor, så de är perfekta att använda som träning: http://online.seterra.com/sv

Jag har också gjort mer utförligt arbetsmaterial med just "Namngeografi" som du kan hitta här på lektion.se, inklusive ett prov med facit.

Allt material bygger på Seterra Online, så det är samma tätorter, åar och älvar som finns på deras övningssidor. Materialet är alltså perfekt att använda tillsammans med detta digitala verktyg: http://online.seterra.com/sv

Allt material kan givetvis användas enskilt, med ex. endast landskap eller endast ett urval av livsmiljöerna. Jag har medvetet utelämnat "De stora öarna" som är med i TV-serien eftersom vi inte pratat om detta som en separat livsmiljö.

Tidsåtgång
En lektion att gå igenom anteckningar, två lektioner var att göra första och kanske även asvnittet med gemensamma anteckningar, sedan bör man klara ett avsnitt per lektion. Eftersom det är både faktatexter och geografi kan man med fördel även använda svenskalektioner utöver SO-lektioner.

Extra material
Eftersom hållbarhet är en så viktigt del av skolans arbete så har jag tagit med ett blad om människan, naturen och resurserna som man kan använda fritt.

Jag har också tagit med ett "tomt" blad där eleven kan skriva en helt egen valfri faktatext med utgångspunkt från livsmiljöer, namngeografi och hållbarhet.

lektion.se Livsmilljöer och Namngeografi - Anteckna och skriva faktatexter lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.