Lektion : Arbeta med Malmös historia

(Färre än 5 omdömen)
Annie Bergh
19 juni 2016
Historia, SO
Grundskola år 4-7
Mellanstadiet

Beskrivning

Arbeta med Malmös histor

Jag har inriktat mig på Malmös historia och jag utgår från det material vi har ute på skolorna rörande det som är framtaget i samarbete med Malmö muséer.

De verktyg jag har valt att använda när jag har gjort detta arbete har varit:

Edpuzzle – här har de en film gjord av elever från Vellinge som låg på youtube att arbeta med.

Länk: https://edpuzzle.com/media/5754a28fe37454f56e72b7cc

Kahoot – här har de ett spel att arbeta med.

Länk: https://play.kahoot.it/#/k/2eb6842f-95b9-4e9f-adb9-d5b2bca2d0f7

 

Turf Hunt – här ska de ge sig ut på stan och följa sträckan från Östergatan över Adelgatan till Västergatan och slutligen komma till slottet – på vägen får de information genom verktyget som jag har lagt in till dem. Det går på kordinater så när eleverna närmar sig den punkten, det huset eller vad det nu kan vara så kommer informationen upp.

Länk: https://cms.turfhunt.net/creator_server/map/?projectId=4957#2

(Denna länk är inte aktiv än då jag väntar på godkännande från Locatify.

Quizlet  - här får de ännu ett spel att träna sina kunskaper på.

Länk: https://quizlet.com/_2cppup

 

Länkar till medeltida lekar:

http://www.ts.skane.se/fakta/spel-och-lekar-under-1500talet

http://medeltiden.kalmarlansmuseum.se/niva3/2-5-5.phtml?userid=0

http://norrbottensmuseum.se/media/115932/hur-lekte-barn-pa-medeltiden_.pdf

http://www.lararnasnyheter.se/fritidspedagogik/2014/02/24/gamla-lekarna-arv-vart-bevara

Förklaring till lärresurserna:

Jag har valt att skapa en öppen kahoot , en Quizlet, en Edpuzzle och en öppen Turf Hunt som jag delar med mig av på lektion.se och på min blogg där jag har ett konto. Jag har valt dessa verktyg för här kan eleverna vara medskapare av resursen (vilket är enormt viktigt för mig) och vi kan gå in och editera och dra ifrån och lägga till uppgifter allteftersom eleverna lär sig mer och vill dela med sig. Det är viktigt att eleverna själva också har tillgång till enheter som de kan använda när vi är ute på upptäcksfärder/exkursioner i staden.

 

Syfte:

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap.
  • Reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv.
  • Använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

 

 

Mål: Efter avslutat arbetsområde ska du kunna:

  • Arbeta med EU:s nyckelkompetens rörande den digitala kompetensen
  • Nordens kulturmöten med övriga Europa genom ökad handel
  • Ge exempel på hur 1500-talet kan avläsas i våra dagar genom namn, byggnader och gränser
  • Hur historiska personer och händelser har framställts på olika sätt.
  • Historiska begrepp och uttryck och använda dem i sina sammanhang
  • Berätta för andra om vad du har lärt dig med dina egna ord och med ett digitalt verktyg

 

 

Språkutveckling

Alla nya ord och begrepp skrivs på en separat ordlista som sitter på väggen. Vi pratar kontinuerligt om dessa så att du blir väl förtrogen med dem. Vi kommer att fylla på tillsammans under tiden vi arbetar med området som eleverna fyller på med. De ord/begrepp som vi ska börja jobba är: förändring, likheter och skillnader, kronologisk, orsak och konsekvens, källor och tolkning. Vi arbetar med deras betydelse och hur de används i historiska sammanhang.  Vi kommer att arbeta mycket i hemgrupper och expertgrupper för att eleverna ska få chans att fördjupa sig men också chans att arbeta och lära tillsammans.

 

Undervisning

Du kommer att få programmera ett eget datorspel som kan användas för att träna huvudräkning i addition inom talområdet 0-20. Undervisningen kommer att bestå av demonstrationer och genomgångar och mycket eget arbete vid datorn. Till din hjälp har du korta filmklipp som visar de olika momenten.

 

Arbetsgång:

Vi samlar fakta genom att besöka museet, läsa historieböckerna, söka på internet. Vi lär oss bland annat genom att gå vår ”lärväg” längs Östergatan, Adelgatan och Västergatan ner till slottet. Vi har diskussioner i klassrummet och skapar nya lärvägar, spel och digitala lärmiljöer åt varandra. Eleverna får också fördjupa sig i några särskilda områden och lära oss andra mer om dem.

Elevinflytande

Du kommer själv att få bestämma hur du vill utforma ditt spel/din redovisning. Du kommer också att kunna påverka svårighetsgraden av det. Det finns också mycket innehåll att välja mellan och du väljer fördjupning. Du är också med och planerar upplägget på hela temat.

 

 

 

Redovisning

Arbetsområdet kommer att avslutas med att du redovisar vad du har lärt dig i ett valfritt digitalt verktyg. De uppmuntras att skapa interaktiva spel eller liknande. Kravet är att det är publikt och tillgängligt online. De ska sedan testa varandras spel.

 

Bedömningen kommer att ske kontinuerligt under lektionstid och du kommer att få feedback på ditt arbete hela tiden.

 

Jag kommer att bedöma din förmåga att:

  • Din förmåga att beskriva samband mellan olika tidsperioder
  • Använda ord och begrepp
  • Använda digital teknik som redovisning

 

Kunskapskrav för arbetsområdet

 

Förmåga:

Genom att…

E

C

A

Använda historiska begrepp

…diskutera dessa tillsammans, lära praktiskt och få lov att berätta för andra.  

Eleven kan använda historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan använda historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Beskriva samband

… i dialog med andra reflektera kring hur det hänger ihop.

Eleven beskriver enkla samband mellan olika tidsperioder.

Eleven beskriver förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder.

Eleven beskriver komplexa samband mellan olika tidsperioder.

Kunskap om historiska förhållanden

… ha kunskap om historiska förhållanden, skeenden, och gestalter.

Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden.

Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden.

Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden.

För resonemang om orsaker och konsekvenser.

… För enkla resonemang om orsaker till och konsekvenser  av samhällsförändringar  och människors levnadsvillkor och handlingar.

Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.

Eleven kan föra utvecklade och relativt väl  underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.

Eleven kan föra välutvecklade och väl  underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.

 

 

Litteratur:

 

Europaparlamentets och rådets rekommendation av den 18 december 2006 om nyckelkompetenser för livslångt lärande Europeiska unionens officiella tidning : 2006 : URL: Ladda hem här

Relaterat material

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.