Lektion : Mattespel - Sänka skepp

5 omdömen
Per Herkel
8 januari 2014
20 januari 2020
Matematik
Grundskola år 4-9
Spel

Beskrivning

Klassiskt Sänka skepp-spel men i ren pappersform med mer korrekta koordinatangivelser, dvs numeriska. Två varianter, en med koordinater (1,1) till (10,10) och en med koordinater (-5,-5) till (5,5) där axlarna är svagt markerade genom origo.

Tre formulär med instruktion under.

Varianta 1 (Positiva tal):

Placera ut dina skepp som är 2, 3, 3, 4 resp. 5 rutor långa genom att kryssa i Mina skepp. Turas om att gissa var den andra har sina skepp genom att ange koordinaterna, exempelvis (10,1) för rutan längst ner till höger. Den andra svarar om det finns något skepp där. Vilka skepp man hittat kan markeras i rutorna brevid. Den som först hittat den andres alla rutor med skepp har vunnit.

Variant 2 (Origo):

Placera ut dina skepp som är 2, 3, 3, 4 resp. 5 rutor långa genom att kryssa i Mina skepp. Turas om att gissa var den andra har sina skepp genom att ange koordinaterna, exempelvis (-2,1). Den andra svarar om det finns något skepp där. Vilka skepp man hittat kan markeras i rutorna brevid. Den som först hittat den andres alla rutor med skepp har vunnit.

lektion.se Mattespel - Sänka skepp lektionsbild

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.