5

Lektion : Krönika - en vandring i tiden (spelifiering)

Författare: Nicklas Larsson
Datum: 3 september 2013
Senast uppdaterad: 4 juli 2013
Ämnen: HUM/SAM, Historia, Kulturhistoria
År: Gymnasiet
Lektionstyp: Spelifiering

Beskrivning

En spelifiering för kursen historia 1a1 på gymnasiet (kan användas även för andra historiakurser, har själv använt den även för historia 1b).

Bild5

En spelifiering är en spelram som applicerar vissa spelmekanismer på områden som i vanliga fall inte har något med spel att göra – i det här fallet undervisning.

Krönika – en vandring i tiden skapar eleverna och deras stammar personliga avatarer som utvecklas under kursens gång. De får också individuella spelplaner med vilka de tar sig fram genom historien. Deras progression visualiseras för dem genom att de går upp i level och vinner föremål vilka kan fästas på avataren och som dessutom ger dem "fördelar" i kursen.

I princip allt material är tänkt att skrivas ut (helst i färg) för att kunna användas.

Spelifieringens filer innehåller redan vissa tips och anteckningar för att underlätta användandet, men lite mer info kan du få här.

Nedladdningen är en nedbantad version som kan anpassas efter behov. Spelifieringen innehåller i denna form inget ämnesstoff, inga tentor och inga tävlingsmoment, utan är bara en ”spelram” med spelplan, klippfigurer och föremål som du själv kan fylla med det innehåll som kan passa just din kurs. Någon gång kommer jag förmodligen att erbjuda spelifieringen i komplett, ”färdig” form, men den blir mindre flexibel då, även om innehållet blir mer sammanhållet och kanske även intressantare.

Fler nedladdningar, samt allmän info om spelifierat lärande (och lite annat) kan ni hitta på min hemsida pleiad.se.



    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.