25

Lektion : Puls (tydliggörande pedagogik)

Författare: Thomas Masson
Datum: 6 september 2012
Ämnen: PRA/EST, Idrott & Hälsa, Spec. Ped, Särskola, Särskola autism, Särskola grund
År: Grundskola år F–9
Lektionstyp: Tips

Beskrivning

Elever med svårigheter för abstrakt tänkande har ofta problem med att förstå vad puls är. Därför kan det vara bra att konkretisera detta genom att de får se pulsen. 

Detta gör man enklast och billigast enligt följande:

1. Ta en bit häftmassa och bearbeta den mjuk.

2. Gör ett hål i häftmassan.

3. För in ett sugrör i hålet.

4. Placera häftmassan med sugröret på handleden. Försök att vara still. 

 

Taadaa! Toppen på sögröret rör sig i takt med pulsen och eleven kan SE den.

Använd och sprid gärna, det är för övrigt helt ok att skratta åt den bifogade bilden om man finner den rolig. 

 


    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.