16

Lektion : Teaterhistoria

Författare: Karin Kjeldgaard
Datum: 30 november 2011
Senast uppdaterad: 4 december 2013
Ämnen: PRA/EST, Idrott & Hälsa, Övrigt, Drama
År: Grundskola år F–3
Lektionstyp: Övrigt

Beskrivning

Barnen får agera och spela olika känslor med hjälp av en historia.

Den här leken funkar fint upp till klass 3 tror jag, jag brukar göra den med mina 2or varje år och dom älskar den. Funkar även bra med mindre barn, men det är bra om de är bekanta med statyleken först.

Barnen går runt huller om buller i salen. När jag slår i trumman (eller klappar händerna, slår i en tunna? beroende av vad som finns till hands men det kan bli mycket ljud ibland, så det är bra att ta nått som hörs.) står barnen helt stilla som statyer. Jag berättar då första meningen i historien. Jag slår sedan på trumman igen då får barnen agera och spela det som sades i meningen. Tills jag slår på trumman igen, då blir de åter statyer och får höra nästa mening?  

Det är viktigt att de gör detta individuellt. Att de inte agerar tillsammans utan var och en för sig. De går då mycket mera in i spelet och historien.   



    

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.