Lektion : Operation land - storylineliknande

5 omdömen
Sara Ihlman
19 mars 2009
Geografi, Samhällskunskap, NO, Ämnesövergripande
Grundskola år 7-9
Ämnesövergripande

Beskrivning

Projektet påminner om spelet Civilization. Eleverna arbetar i grupper som har som uppgift att skapa ett land utifrån vissa givna förutsättningar (gruppstorlek: varje undervisningsgrupp delas in i 3 grupper (en för varje land) om ca 7-8 elever i varje). Till sin hjälp har de ett antal uppgifter fördelade på tre papper som de ska göra samt några förslag på webbsidor där de kan finna information. Utöver detta finns ett antal ”Händelsekort” som grupperna får då och då för att göra projektet mer spännande samt även styra deras diskussioner åt vissa håll. Två av händelsekorten är tänkta att delas ut till alla tre länder (ambassadkortet och miljöavtalskortet). Tre olika länder finns: varje land med ett visst klimat, befolkning, storlek, ekonomi, samt ungefärligt läge.

 

Varje grupp får en skrivbok där de kontinuerligt ska dokumentera sitt arbete och skriva ned uppgifter, tankekartor, kladdar mm. Denna bok kan fungera som redovisning. För att inte boken ska försvinna eller bli kvarglömd hemma samlar vi in dem efter varje arbetspass.

 

Vissa uppgifter innebär att de ska skapa saker, därför kan material som flörtkulor, lim, tygbitar, pennor, blompinnar, garn, lera, papper, saxar, målarfärg, kartongbitar, bomull, piprensare mm behövas. Mycket material ger fina gubbar. Vi borde ha gjort exempelgubbar innan så de får fler idéer och gubbarna blir bättre.

 

Vi gav grupperna uppgiftspapper 1 först för att de viktigaste uppgifterna skulle göras först (dvs bilda regering mm). Papper 2 och 3 kan delas ut i olika ordning eller samtidigt så de kan välja fritt i vilken ordning sakerna ska göras (det beror på hur ansvarsfulla grupperna är).

När det passar in i gruppernas arbete eller när de har kört fast ger man dem ett händelsekort, med en uppgift de får lösa. Vissa kort är ursprungligen tänkta för specifika länder med de kan självklart varieras beroende på vilka som ingår i gruppen och hur deras land ser ut.

Saker som de kan behöva hjälp med:

  • Att bilda en regering där alla är någon slags minister. Vika ministrar finns det? Hur har man regeringsmöten? Vad ska stå i grundlagen?
  • Att välja energikälla. Broschyrer finns att beställa om olika energikällor från energibolag mm. Har man tid och lust kan lärarna dramatisera en liten debatt och låtsas vara företrädare för olika energikällor för att ge dem information och argument på ett lite roligare sätt.
  • Att göra en skalenlig karta. Matte-läraren kan hjälpa till.

Bra saker att ha:

Kartböcker

Papper

Pennor

Tejp

Linjaler

Saxar

Böcker om naturtyper och klimat

Material om olika statsskick

Broschyrer om energikällor

Bra webbadresser

Några Berlitzguider från diverse länder

Broschyrer från olika länder

NO/SO-böcker av olika slag

Eventuella vidareutvecklingar:

  • Bygga ut turistnäringen i landet. Var ska hotellen ligga? Skriva turistbroschyrer, göra reklam för sitt land/sitt hotell. Kanske kan redovisning ske i form av en ”Berlitzguide” för det egna landet. Några vill kanske göra en hemsida för sitt land.
  • Göra jämförelser mellan sitt land och Sverige.
  • Göra ett nyhetsprogram typ ”Aktuellt”.
  • Vara reportrar och skriva en dagstidning med artiklar från det egna landet på inrikessidorna men även ha utrikessidor där man har reportage om de andra länderna i gruppen.
  • Hitta på traditioner.
  • Dramatisera ett bröllop som är typiskt för den religion de valt till sitt land.
  • Göra de praktiska arbetena större: Sy en flagga, en dräkt, laga nationalrätten och bjuda på, uppträda med en nationalsång osv.
  • Skriva en historiebeskrivning om landet.

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.