Lektion : Grönsaksdiagram

6 omdömen
Marie Alfredsson
12 november 2008
Biologi, Matematik, HKK
Grundskola år 1-5
Grupparbete

Beskrivning

Ett personligt och gemensamt klassdiagram för att jobba med statisktik, öka grönsaksätandet och för att få barnen att smaka på nya g.saker.A) Efter varje måltid fyller alla barn i sitt personliga diagram (Bilaga) vad de åt till lunch. Varje grönsak har en färg. Då blir det tydliga liggande stapeldiagram. (= personliga diagrammet)I klassrummet står glasburkar uppställda. (Lika många till antalet som grönaskernas antal i diagrammet.) Varje burk är märkt med grönsakens namn. B) Efter varje måltid lägger varje barn en glaskula i den/de burkar som är märkt med dagens "ätna" lunchgrönsak/-er. Denna statistik upplevs tydlig och spännande.Efter utsatt tid, te.x 2 skolveckor, räknar barnen gruppvis (1 grupp/grönsak/burk) kulorna i varje burk och gör en färgstapel med antalet. Alla staplar redovisas sedan i ett gemensamt diagram på väggen... gärna i stort och åskådligt format.Detta var väldigt uppskattat av barnen och vi fick både enskilda och ett gruppdiagram.

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.