Lektion : Forskare söker det första livet

Sponsor: Naturhistoriska riksmuseet
Datum: 10 augusti
Ämnen: Ma/No/Teknik, Biologi, Matematik, NO
År: Grundskola år 7–9
Lektionstyp: Föreläsning (12 minuter) med ordlista och diskussionsfrågor

Beskrivning

Filmad föreläsning med Christian Skovsted, forskare vid Naturhistoriska riksmuseet. Christian tar med hjälp av sin forskning med oss en halv miljard år tillbaka i tiden till den kambriska explosionen. En tidpunkt som visar sig vara startpunkten för det rika djurliv som vi har på jorden. Vi får se unika bilder på fossil som är så små att det behövs mikroskop för att se dem, och vi får veta vad dessa mikroskopiska fossil avslöjar om djurlivet då och nu.

 

Följande frågeställningar diskuteras i filmen

  • Vad är den kambriska explosionen?
  • När inträffade den kambriska explosionen?
  • Hur vet man att den kambriska explosionen inträffade?
  • Vad är det du hittar?
  • Vad är det för sorts djur?
  • Vad betyder det här för oss?

Passa på att ställa klassens frågor direkt till Christian under vecka 38, läs mer nedan!

 

Nedladdningsbara dokument

Dokument 1: Ordlista med begrepp som Christian tar upp i sin föreläsning
Dokument 2: Diskussionsfrågor för att sammanfatta filmen
Dokument 3: Christians länktips för den som vill läsa mer

 

Om föreläsaren

Namn: Christian Skovsted

Jobbar på: Avdelningen för Paleobiologi på Naturhistoriska riksmuseet

Forskar om: Den kambriska explosionen

Gymnasieutbildning: Teknisk linje på Bessemergymnasiet i Sandviken och Polhemsskolan i Gävle (1990-1993)

Universitetsutbildning: Naturvetarprogrammet på Uppsala Universitet med inriktning på geologi, särskilt historisk geologi och paleontologi. Sedan doktorerade jag på Uppsala Universitet med en avhandling om den kambriska faunan från nordöstra Grönland.

Bäst med att forska: Man får chansen att åka till många spännande ställen för att göra fältarbete. Till exempel västra Mongoliet, Öland, södra Australien eller Gotland. Och ibland när man sedan får fram fossil så kan det dyka upp rester av djur eller växter som ingen annan människa någonsin har sett förut. Och det är en fantastisk känsla när man sen förstår hur de fossila resterna har suttit ihop och fungerat som ett djur.

Det här kan du aldrig gissa om mig: Jag älskar att odla tomater och palsernacka…

 

Ställ frågor till Christian

Under vecka 38, den 17-21 september, har du och din klass möjlighet att ställa frågor direkt till Christian. Du får en notis när er fråga är besvarad.

 

Missade du frågeperioden? Lugn, du kan läsa alla frågor och svar i forumet nedan.

 

Koppling till läroplanen

Grundskolans årskurs 7-9

- Aktuella forskningsområden inom biologi

- Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling

- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier

 

Gymnasiets Biologi 1

- Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling

- Släktträd och principer för indelning av organismvärlden. Organismernas huvudgrupper och evolutionära historia.

- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån biologiska förklaringsmodeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.

 

 


    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.