Lektion : Vad barn vill göra på sitt sommarlov

Sponsor: Majblommans Riksförbund
Datum: 28 februari
Ämnen: Ma/No/Teknik, Matematik, SV/SO, Samhällskunskap, Svenska, Övrigt, Värdegrund
År: Grundskola år 3–6
Lektionstyp: Diskussionsfrågor, Grupparbete, Interaktiva övningar, Muntliga övningar, Opinionsbildning, Intervjuteknik, Journalistik, Redovisning, Reflektioner, Research, Samtal/diskussioner, Temaarbete, Tävling, Övrigt

Beskrivning

Denna lektion ger eleverna möjlighet att undersöka vad hemkommunen gör på skolloven, liksom att beskriva vad de själva har för drömmar inför sommarlovet. Barns rättigheter och kommuners ansvar betonas. Resultatet kan lämnas som medborgaförslag till beslutsfattare och paketeras för publicering i media. (övning 2)

I skolan har alla barn en stabil struktur med trygga vuxna, mat, och pedagogik. Men för några barn ändras livsvillkoren på skollovet, och klyftorna blir tydliga. Utgångspunkt är rapporten ”Den besvärliga skollovsmatchen: 16 veckor vs 5 veckor”.
På yotubekanalen MajTV finns exempel på vad lektionen kan resultera i: barns intervjuer med tunga politiker. (övning 1.2)

Materialet har tydlig läroplanskoppling och är framtaget ihop med läromedelsförfattare.

Lärarhandledningen ger värdefulla fakta och tips för att stärka barnen. Elevhäftet innehåller övningar kring att samla in statistik, intervjua politiker, formulera egna önskemål kring skollov och diskutera vad som händer barn som måste ta hand om sig själva.


    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.