Lektion : Att vara utan vuxens sällskap på loven

Sponsor: Majblommans Riksförbund
Datum: 28 februari
Ämnen: Ma/No/Teknik, Matematik, SV/SO, Samhällskunskap, Svenska, Övrigt, Värdegrund
År: Grundskola år 3–6
Lektionstyp: Diskussionsfrågor, Grupparbete, Interaktiva övningar, Muntliga övningar, Opinionsbildning, Intervjuteknik, Journalistik, Redovisning, Reflektioner, Research, Samtal/diskussioner, Temaarbete, Tävling, Övrigt

Beskrivning

Denna lektion omfattar samhällskunskap, svenska och enkel statistik/tillämpad matematik.

Eleverna får i uppdrag att undersöka hur många barn som är ensamma på skolloven, vad hemkommunen gör samt att beskriva vad de själva har för drömmar och önskemål inför sommarlovet. (Övning 3)

I skolan har alla barn en stabil struktur med trygga vuxna, mat, och pedagogik. Men för några barn ändras livsvillkoren på skollovet, och klyftorna blir tydliga. Lektionen betonar barns rättigheter och kommunernas ansvar. Bland annat får eleverna diskutera hur det är för barn som måste ta hand om sig själva på loven.

I lektionen används rapporten ”Den besvärliga skollovsmatchen: 16 veckor vs 5 veckor”. På yotubekanalen MajTV finns exempel på vad lektionen kan resultera i: barns intervjuer med tunga politiker. (övning 1.2 – 1.3)

Materialet har tydlig läroplanskoppling och är framtaget ihop med läromedelsförfattare.  Lärarhandledningen ger värdefulla fakta och tips för att stärka barnen.

lektion.se Att vara utan vuxens sällskap på loven lektionsbild


    

Ladda ner lektionsfil

Medlemmar kan ladda ner alla lektioner, rekommendera lektioner till andra medlemmar och diskutera dem på forumet.